Ska vi prata lite om den nya generationens marknadsföring? Jag ska inte säga alla, men majoriteten av oss har huvudet ner i mobilen all vår lediga tid. Vi ser inte reklampelare, vi hör inte radiojingels, vi bläddrar inte i reklambladen längre. Företagen som annonserar i tunnelbanan här i Stockholm har till och med börjat lägga på snapchat-filter på sina affisher för att få nån form av igenkänningsfaktor och uppmärksamhet från omvärlden. De har förstått grejen!
På vilka plattformar hänger vi mest när vi surfar då? Senast jag kollade var 76% av sveriges befolkning aktiva i sociala medier, och den siffran ökar hela tiden.
Att marknadsföra sitt företag behöver varken vara dyrt eller krångligt. Sedan jag började arbeta i branschen har medvetenheten, och efterfrågan kring att annonsera i sociala medier fullkomligt exploderat. Idag hinner jag knappt komma innanför dörren hos en ny kund innan jag får frågan ”Hur gör jag för att synas med mitt företag på facebook?”.
Att synas där din målgrupp finns. Det bästa med att annonsera eller öka din varumärkeskännedom via sociala medier är att du syns för rätt personer. Här gör vi en analys, och sätter sedan ihop en målgrupp som passar just din verksamhet. Målgruppen kan styras på många olika sätt, vi kan till exempel välja åldersspann, geografiskt område, kön, intressen mm.
Vad du än har för mål med att annonsera så vet du att din kampanj hamnar framför rätt ögon. När din annons väl är igång kan du hela tiden hålla koll på hur den fungerar och vad den ger, så att du kan optimera den under tiden den körs. Jämför det med att betala multum för ett litet hörn i en tidning, där du varken kan styra målgrupp, visningar eller priset. Det blir med andra ord inget ”spill” som när du köper annan media.
Att annonsera i sociala medier är helt klart ett kostnadseffektivt sätt att öka dina affärer.