Google implementerar AR i sökresultatet

av

7 juni, 2019
Google implementerar AR i sökresultatet

Google I/O är en årlig konferens som senast hölls den 7 maj. Här samlas utvecklare från hela världen för samtal och lärande, och förstås presenteras nya produkter och innovationer av Google. Du kan se en recap här!

En av flera intressanta nyheter är AR i sökresultatet, alltså 3D-objekt som du även kan välja att placera i din egen miljö med kameran. Funktionen rullades ut för bara någon vecka sedan och hittills kan du exempelvis se djur som hajar och tigrar, eller så kanske du söker på muskulatur, och kan då se en 3D-modell av mänskliga muskler. I förlängningen kommer du kunna använda funktionen när du shoppar, t.ex. genom att placera ut ett klädesplagg tillsammans med din befintliga garderob. Utvecklare kan lägga till stöd för sina egna objekt med några kodrader, vilket redan verkar vara möjliggjort för NASA, New Balance, Samsung, Target och Volvo.

Sökning med AR kan verka som mer nöje än funktion, och i viss mån kan det säkert vara så, men på längre sikt i det stora hela finns det uppenbarligen många användbara aspekter. Att kunna se ett par skor, en cykel, eller annat objekt underlättar köpupplevelsen och flyttar den lite närmre den fysiska världen.

Annat läsvärt…

Året som varit

Året som varit

År 2022 har minst sagt varit ett händelserikt år för oss på Frankly Media. Vi tittar tillbaka på året som varit som har inneburit allt från nya spännande kunder, nya medarbetare, uppdateringar inom det digitala, till fina och välförtjänta nomineringar.