Konverteringsoptimering med B.J Foggs modell

11 december, 2019
Konverteringsoptimering med B.J Foggs modell

Syftet med all digital marknadsföring är att få en besökare på din webbplats att konvertera. En konvertering är det du vill att en besökare ska göra på hemsidan och det kan vara allt från att utföra ett köp, prenumerera på ett nyhetsbrev eller fylla i och skicka in ett kontaktformulär. En konvertering ska alltid gynna affärsnyttan och det ska vara tydligt på varje sida vad dess syfte är.

B.J Fogg är en framstående professor i Silicon Valley inom webbpsykologi och hans beteendemodell förklarar hur mänskligt beteende fungerar och hur vi bestämmer oss för om vi ska genomföra en specifik handling eller inte. Enligt B.J Fogg är detta grunden för marknadsföring och webbpsykologi. Modellen förklaras som B=MAT.

 

 

B=MAT, när en besökares beteende hamnar till höger om linjen sker en konvertering.

 

  • B – Behaviour (Beteende)
  • M – Motivation (Man måste vara motiverad att utföra en handling)
  • A – Ability (Förmågan att utföra handlingen måste finnas)
  • T – Trigger (Något som gör att betéendet går att ändra)

Hur modellen kan användas för konverteringsoptimering

När en besökare är inne på en landningssida måste alltså motivation, förmåga och trigger uppfyllas samtidigt för att det ska bli en lyckad konvertering. Om det är något som är krångligt för besökaren att utföra (ett långt kontaktformulär eller en krånglig köpprocess) måste motivationen vara tillräckligt hög för att besökaren ska orka utföra handlingen. Är det något som är lätt att utföra behöver således inte motivationen vara lika hög. När vi bygger och designar landningssidor till våra kunder jobbar vi alltid med att skriva motiverande copy, lägga in tydliga Call-To-Actions och skapa smidiga formulär för att öka konverteringsgraden.

Behöver du hjälp eller rådgivning med hur du kan förvandla besökare till kunder är du välkommen att kontakta vår digitalbyrå i Göteborg!

Annat läsvärt…