Frankly Speaking

Den fysiska butiken är den nya webbshoppen, och vice versa
15 mars, 2019

Från postorderkatalog till integrerade webbshoppar och fysiska butiker, med interaktiva AI- och AR-lösningar. På bara ett decennium har vårt sätt att konsumera förändrats drastiskt i och med ny teknologi. Den snabba utvecklingen leder förstås till högre kvar och förväntningar från konsumenterna. Något som i sin tur kan leda till omogna beslut där alla nya lösningar inte nödvändigtvis är bra eller nödvändiga, utan är sprungna ur den nya tidens anda. Men självklart har den snabba utvecklingen även lett till många innovativa och långsiktiga lösningar, som troligtvis kommer vara med och lägga grunden för hur vi konsumerar på samtliga plattformar framöver.

Här lyfter vi fram några intressanta start-ups, vars lösningar vi är övertygade om att vi kommer se mer av.

Cherry Pick AI

cherrypicking_ai

Varje dag interagerar hundratusentals personer med varumärken via sociala medier. Detta gäller inom alla segment, men särskilt tydligt är det kanske inom skönhets- och modeindustrin, där användare kommenterar vad de gillar och kanske till och med skulle vilja köpa. Grundarna, Melissa Munnerlyn och Justin Stewart, såg den enorma potentialen i insikterna som fanns att hämta från användarnas engagemang, vilket ledde till Cherry Pik AI som grundades 2017.

Det är alltså ett API som ger varumärken möjligheten att omvandla engagerade användare till träffsäkra leads. Till skillnad från andra lyssningsverktyg tillåter Cherry Pick återförsäljare att träffsäkra annonser till helt rätt målgrupp, med specifika produkter de visat starkt engagemang kring. Här är ett exempel på rapporter de utför!

 

Volumental

Vet du vad din skostorlek är? Visst gör du det, men den skiljer sig säkert mellan olika märken och modeller.

Volumental Fit Engine är en svensk startup som utvecklat en AI-driven rekommendationsplattform – riktad mot varumärken och återförsäljare av skor, med kunder som Ecco och New Balance. Tanken är att du som kund snabbt ska kunna bli skannad i butik, för att sedan låta Volumentals Fit Engine automatiskt rekommendera de skor som är helt rätt för dina fötter. Algoritmen kombinerar historiska inköpsdata från en mängd kunder tillsammans med fotskanningsdata.

 

Thirdlove

På samma tema har vi ThirdLove – högst personligt och anpassat efter dina mått.

Med teknologin Fit Finder ska du som kund kunna hitta den perfekta bh:n! Underkläder i avancerade halvstorlekar är i sig inte unikt, men få har lyckats med det digitalt i samma utsträckning. Utöver personliga frågor gällande preferenser i modell, design och din längd, har de använt sig av en maskininlärningsalgoritm för att analysera foton från kunder, tagna på sig själva i valfri lättare topp, för att på så vis kunna skanna mått och rekommendera bh:ar skräddarsydda efter exakta storlekar.
 

Ombori

Omboris syfte är att förändra köpupplevelsen så som vi känner den i dag, genom att interaktivt kombinera sociala medier med den fysiska butiken. Deras produkter gör det möjligt för varumärken att erbjuda digitala upplevelser i sina butiker och på så vis skapa den där helhetsupplevelsen som vi förväntar oss – exempelvis ”Ombori Window” – en rörelseaktiverad digital fönsterdisplay som gör det möjligt för kunderna att bokstavligen fönstershoppa.

Bilden ovan är ett exempel på en av deras produkter – voice interactiva mirror, i detta fall för H&M. Den smarta spegeln, som styrs av röstkommando, låter kunderna ta selfies som de sedan kan omvandla till h&m:s egna magasinomslag, bland annat! Eller bläddra bland produkter och genomföra köp direkt i mobilen.