Frankly Speaking

Få snurr på webbshoppen!
15 februari, 2019

 

Hur du på egen hand tar första steget mot ökad konvertering

Det finns förstås en rad anledningar till att potentiella kunder aldrig blir mer än just det, och att konverteringsoptimera en hel webbshop från grunden kräver tid, kunskap och gediget arbete, särskilt om den är stor. Trots det så finns det massor du kan göra själv som är enkelt att utföra men har väldigt stor inverkan.

Vi riktar oss i första hand till dig som driver en webbshop i liten eller medelstor skala. Var på sidan besökarna faller bort och vad det beror på är individuellt, men det finns några vanliga fallgropar som många råkar göra sig skyldig till. Detta i kombination med exempel från webbshoppar som gjort rätt! Läs vidare nedan.

 

Webbshopen laddar för långsamt

Många faller bort redan innan de ens har hunnit ta del av vad du har att erbjuda. Du har säkert själv lämnat en sida för att det helt enkelt gått för långsamt! En av de vanligaste anledningarna till att sidan laddar för långsamt är för stora bildfiler, och särskilt i en webbshop där du troligtvis har mycket innehåll kring dina produkter. Kolla detta gratis på webspeedtest!

 
 

 

Är produktsidan innehållsrik nog?

När vi ändå talar om bilder kan vi gå över till produktsidan. Här är ett exempel på en bra produktsida! Jag kan se varan ur olika vinklar med möjlighet att zooma. Att även ha en video är förstås toppen, men inget måste i en mindre butik med färre produkter. Om jag går till mig så är det många gånger ett köp har uteblivit just för att jag upplevt att jag fortfarande har obesvarade frågor efter att ha kikat på produkten jag är intresserad av. Det gissar jag att du också har.

Så, hur visar du upp dina produkter? Får kunden veta allt de behöver för att ta sig vidare till varukorgen? Det är lätt att bli blind för de egna produkterna, särskilt i en mindre webbshop, där du själv troligtvis har stenkoll på varan.

 

Är det lätt att navigera?

Har du en mindre shop med färre produkter bör du göra kategorierna så synliga och tydliga som möjligt, så pass att du kanske inte ens behöver en utfällbar meny. Behöver du det däremot ska det vara lätt att navigera – som nedan. Den primära målgruppen är troligtvis mer erfarna cyklister, men det är även enkelt att hitta rätt för den som inte är det med hjälp av köpguider.

 

 

Saknar du en USP?

 Driver du en mindre shop? Och kanske med ett nischat utbud av varor. Då bör du utnyttja möjligheterna som ofta går förlorade i större butiker där det blir svårt att hålla varje produkt unik. Utöver tillräckligt med kvalitativa produktbilder bör du ha rikligt med beskrivande text, dels ur SEO-synpunkt men även (och inte minst) för dina kunders skull. Vad är så speciellt med produkten nedan? Egentligen är det bara ett vax med enkla ingredienser. Jag kan med största sannolikhet köpa en minst lika bra produkt hos många andra, men ändå fastnar jag här.

 

Särskilda tidsbegränsade erbjudanden

 Det är inget nytt att en känsla av att det är brådskande kan snabba på köp. Vi vill inte gå miste om bra erbjudanden, och tenderar då att stanna längre på sidan i hopp om att fynda. Nedan är ett exempel på en webbshop som regelbundet och framgångsrikt använder sig av strategin. Viktigt att poängtera är att det inte kan jämföras med att bara prissänkta samtliga varor, som istället kan ha en negativ effekt. Dessutom känner de sin målgrupp och riktar erbjudandena därefter.

 

 

Önskelistor

Om du bara har en eller en handfull produkter i din webbshop kan en önskelista kännas överflödig, men så fort du har mer varor är vad en besökare skulle minnas i huvudet kan en önskelista vara på sin plats. Köpprocessen är lång, men erbjuder du möjligheten att spara varor är chansen större att de kommer tillbaka. Dessutom behöver besökaren vanligtvis skapa ett konto för ändamålet, så det kan även användas för nyhetsbrev (om de godkänner detta förstås).

 

Med det sagt hoppas vi att ni fått ny inspiration till er webbutik. Vad kan du förbättra redan i dag?

//Teamet från Frankly