Effektiv e-postmarknadsföring som når fram

29 mars, 2019

 

Mail är långt ifrån dött. De flesta av oss använder det såväl professionellt som privat dagligen – och inte minst i egenskap av konsument för att kommunicera med företag och inhämta nyheter och inspiration. Hur många nyhetsbrev prenumererar du på?

  • Antalet aktiva mailkonton förväntas uppgå till 5.6 biljoner under 2019
  • 40% av alla mailutskick öppnas i mobilen
  • Bland millennials föredrar 73% att kommunikationen med företag sker via mail
  • 99% av alla konsumenter kollar sin mail varje dag
  • De mest öppnade mailen (27%) handlar om hobbys och personliga intressen
  • 56% av de varumärken som använde sig av emojis i ämnesraden hade en högre öppningsfrekvens än de som inte gjort det – Via Hubspot

Skruva upp öppningsfrekvensen med ett personligt bemötande

Skicka mailen från en riktig person snarare än med ditt företag som enda avsändare. Det säger sig självt att det blir mer genuint, och minskar risken för att ditt budskap upplevas som spam eller reklam.

Det kan förstås framgå vilket varumärke som ligger bakom utskicket, men gärna i kombination med ett namn på en faktisk person inom företaget. Det personliga är egentligen nyckeln till allt, såväl i tonalitet som konkreta erbjudanden och innehåll – t.ex. speciellt utvalda produkter anpassade för mottagaren. Innehåll som både är skräddarsytt och träffsäkert ökar köpviljan och stärker lojaliteten.

 

Segmentering

Som nämnt tidigare så går de utskick som är personligt anpassade efter mottagaren bäst. Desto mer avancerade grupperingar desto bättre, men mängden data får förstås avgöra vad som är möjligt. Ett alternativ, om man vill vara personlig utan för mycket möda, är att skicka ut personliga erbjudanden på födelsedagar eller liknande. Det kan tyckas smått, men gör mycket för stärka relationen med respektive mottagare.

Ovan ser vi ett exempel på ett utskick från Zalando, som man kan tycka är både bra och mindre bra. Det är säkert många som öppnar mailet, men i en missledande tro om att de har beställt någonting. Väl i mailet möts man av ”handplockade toppval för just dig”, vilket i sig är toppen, men ofta inte helt träffsäkert. Ibland i kombination med vad som ska vara det ultimata toppvalet – nummer ett, som du måste klicka dig vidare till sidan för att se. Allt är smart konstruerat för att locka till klick, men om nummer ett i detta fall inte är just det – det ultimata förslaget – missar man mållinjen. Men det problemet ligger egentligen i att AI inte är tillräckligt smart än.

 

Tydliga och klickvänliga ämnesrader

Oavsett om du lyckas träffa helt rätt i fråga om erbjudanden eller rekommenderade produkter så vill vi förstås att mottagaren, till att börja med, ska öppna mailet. Något som Zalando ovan troligtvis lyckats med.

  • Håll det tydlig och kortfattat. Framgår det direkt vad mailet handlar om? Detta bör kunna summeras på färre än 50 tecken så att meningen inte kortas av. Tänk på att många öppnar mail i mobilen där utrymmet är ännu mindre.
  • Uppmana till en tydlig handling – ska mottagaren ta del av ett erbjudande? Kanske är det även tidsbegränsat.
  • Ögat letar alltid efter något konkret och tydligt, bortom bokstäver, som fångar uppmärksamheten. Exempelvis 20% rabatt.
  • I linje med att vara personlig så kan det vara en bra idé att inkludera namnet på mottagaren emellanåt

 

Påminn kunden om produkterna de lämnat i varukorgen

 

Ett utskick du säkert varit med om själv är de som uppmanar till att återvända till de produkter du lämnat i varukorgen utan att genomföra ett köp. Oavsett om jag väljer att faktiskt återvänder eller inte så får den typen av mail i regel många klick, och jag blir återigen påmind om produkter jag uppenbarligen är intresserad av. Detta är enkelt att sätta upp själv och kan exempelvis göras i Shopify.

 

A/B-testa enkelt för att nå bättre resultat

Är du osäker på vilket budskap som funkar bäst? Prova dig då fram och testa två olika versioner! Om du använder MailChimp kan du enkelt A/B-testa själv och dela upp som du behagar mellan mottagarna. Ett tips är att experimentera med olika ämnesrader som nämnt ovan. Är folk mer benägna att öppna ditt mail om det är adresserat med namn till personen i fråga, eller är det ett särskilt erbjudande som går bättre än ett annat?

//Teamet på Frankly

Annat läsvärt…

Ny Account Manager till Frankly

Ny Account Manager till Frankly

Samira tillträdde nyligen rollen Account Manager på Frankly Media. Lär känna henne lite bättre i intervjun.

Vill du jobba hos oss?

Gör något av våra arbetsprov och visa oss vad du kan!

Arbetsprov Skriva

Arbetsprov Paid Media