Frankly Speaking

Efter Googles senaste uppdatering – annonserna blir allt mer osynliga
31 maj, 2019

För bara några dagar sedan gjorde Google en markant förändring i sökresultatet på mobilversionen. Annonserna är betydligt mindre synliga och de organiska resultaten har nu en favikon till vänster om url:en. Som du kan se i bilden till höger så märks annonserna bara med en mindre text som lyder ”annons”, i en färg som är snarlik övrig annonstext. Huruvida detta är helt regelrätt i praktiken är oklart, då annonserna enkelt kan misstas för organiskt innehåll. En av motiveringarna från Googles sida är att sökresultatet ska vara mer enhetligt – innehållet blir helt enkelt mer användarvänligt och trevligare att navigera när det inte är massor av olika färger och former, och visst kan det ligga något i det.

Detta gäller som sagt i mobilversionen, men uppdateringen kan säkert vara påväg även till desktop. Vad innebär detta då, på det stora hela? Kort och gott att optimering för mobila enheter bör vara prio ett. Google har tidigare sagt att de under 2019 kommer att börja ranka mobilversionen av en sida i första hand, vilket förstås förändrar sättet vi arbetar på! Men det är ett kapitel för sig som vi kan dyka i vid ett senare tillfälle. Summan är att du bör tänka att webbplatsen ska vara skräddarsydd för mobil, snarare än att bara vara mobilvänlig.

googles annonseringshistorik

En liten summering från Search Engine Land av förändringarna som gjorts i sökresultatet genom åren.