Så vinner hotellen mot de stora bokningssajterna

27 november, 2019
Så vinner hotellen mot de stora bokningssajterna

När stora bokningssajter som Booking.com och Hotels.com lanserades i Sverige förändrades hotellbranschen för många hotell. Förut bokade man rum direkt på hotellens hemsida men idag sker istället den stora majoriteten av alla bokningar på bokningssajterna. När hotellgäster bokar rum via dessa tredjepartskanaler betalar hotellen en provision som uppgår till mellan 15-25%.

Problemet, lösningen & resultatet

Ett hotell i Stockholm ville öka antalet direktbokningar på hotellets hemsida och återta en andel av de bokningar som görs på bokningssajterna Hotels.com och Booking.com. De valde Frankly Media som sin digitalbyrå i Stockholm och vi fick uppdraget att öka hotellets synlighet på Google. Genom att identifiera konverterande sökord och grundligt optimera det redaktionella- och tekniska innehållet på hemsidan har vi på bara tre månader fått fantastiska resultat. Vi har även skapat optimerade och relevanta kampanjer i Google Ads som visar hotellets erbjudanden när någon vänder sig till sökresultatet för att hitta deras tjänster. I dag sker mer än 50% av hotellets totala bokningar på den egna hemsidan som resulterat i att kostnaderna till bokningssajterna minskat. Idag sparar hotellet 200 SEK per bokning som sker på egna den hemsidan och inte via tredjepartskanalerna. Självklart behöver det inte bara vara en nackdel för hotellen att synas i tredjepartskanaler som Booking.com och Hotels.com. Dock ser vi att våra kunder når mest lönsamhet genom att vi jobbar med deras egna kanaler och ökar konverteringsfrekvensen där.

Annat läsvärt…

Vill du jobba hos oss?

Gör något av våra arbetsprov och visa oss vad du kan!

Arbetsprov Skriva

Arbetsprov Paid Media