Att lära känna dina kunder
En framgångsrik marknadsföringsstrategi grundar sig i en förståelse av dina kunder – vad de behöver och hur du kan övertyga dem att köpa från dig. Det finns inget substitut för kunskap. Erfarenhet och regelbunden tvåvägskommunikation kommer att berätta en hel del om dina kunder, men riktade marknadsundersökningar kommer att bygga en mer detaljerad bild av kundsegment med liknande behov. Detta hjälper dig att förstå hur man kan rikta sig till dessa potentiella kunder för att inte slösa värdefull tid på människor som inte är intresserade av dina erbjudanden.
Gör en marknadsplan
En marknadsplan förklarar hur man sätter sin strategi i handling. Den kommer tydliggöra marknadsföringsbudgetar och deadlines, men den kommer också att skildra hur du ska prata med din målgrupp – oavsett om det är genom reklam, nätverk, mässor eller direktmarknadsföring. Marknadsplanen kommer också att berätta när du ska prata med dina kunder. Timingen för dina marknadsföringsaktiviteter kommer att spara pengar och maximera försäljningen.
Slutligen bör din marknadsföringsplan även blicka framåt, den ska beskriva hur du ska följa upp försäljningen och vad du ska göra för att utveckla dina erbjudanden. Som med alla planer bör framsteg regelbundet mätas och granskas för att bedömma vad som fungerar och inte fungerar, så att du alltid har en aktuell och uppdaterad marknadsplan.