Frankly Speaking

Kundcase – vikten av en optimerad webbshop
26 april, 2019

 

En större aktör inom detaljhandeln i behov av optimering

Nedan följer ett exempel på en kund till oss som driver en större e-handel inom detaljhandeln, med fysiska butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö. Innan de kom till oss skötte (eller misskötte) en annan byrå seo-arbetet för deras räkning. Som alltid med nya kunder genomför vi en djupgående seo-audit av webbplatsen, som ger oss insikt i eventuella fel och brister – vilka i sin tur utgör grunden för vårt arbete. En komplett audit är flera sidor lång, särskilt om felen är många, därför delar vi med oss av en komprimerad version här nedan.

 

SEO audit resultat

 

Här ser vi en överskådlig och komprimerad summering av webbplatsens välmående – som borde varit betydligt bättre efter en tids samarbete med en byrå. Fel syftar till de mest kritiska problemen på sidan, där vi förstås vill se en så låg siffra som möjligt. Tittar vi på domänauktoritet eller hastighet däremot, vill vi se en så hög siffra som möjligt – där 100 är högsta möjliga.

 

SEO audit fel och varningar

 

I ovanstående bild har vi plockat ut några av de problem vi stötte på som försämrar rankning och resultat. Det är tydligt att de var i stort behov av såväl teknisk som innehållsmässig optimering.

SEO är grundstenen i alla moderna webbshopar

Tänk själv på de webbshopar du tycker om och återvänder till. De må se helt olika ut, men har antagligen flera saker gemensamt. Troligtvis laddar de snabbt, har menyer och sökfunktioner som gör det lätt att navigera, samt rikligt med informativt och värdefullt innehåll, och så vidare. Summan är att de troligtvis, på olika sätt, är användarvänliga och smidiga. Att optimera en webbshop eller webbsida är inte begränsat till stora aktörer – det är minst lika viktigt (och slagkraftigt) för små lokala sådana. Mängder av sökningar görs efter produkter och tjänster på specifika platser, att få folk att hitta till just din lilla butik – som även har en webbplats – kan uppnås med just seo.

Innehåll och optimering hänger ihop, och precis som tidigare nämnt kan man se SEO som en ovärderlig grundsten och förutsättning. Den behövs för att ditt innehåll ska nå ut och få sin välförtjänta uppmärksamhet, samtidigt som SEO:n är beroende av bra innehåll för att optimeringen ska få en bestående effekt, med kunder och besökare som kommer tillbaka. Det är ju trots allt riktiga människor vi vill kommunicera med, och inte en robot.

Är du intresserad av fler kundcase? Läs mer här!

 

//Teamet på Frankly