Några av de främsta pionjärerna inom digital marknadsföring du bör följa

28 februari, 2019
Några av de främsta pionjärerna inom digital marknadsföring du bör följa

Det finns mängder av magasin, nyhetssidor, bloggar och twitterkonton att följa för att ta del av det senaste inom digital marknadsföring, kanske för mycket. Det är inte möjligt att täcka in alla personer och plattformar i ett inlägg – vi har därför valt ut några personer som sticker ut, samtliga med en lång historia inom branschen där alla på olika sätt delar med sig av inspirerande tankar, tips och kunskap via sina plattformar på en daglig basis. Följ dem om du inte redan gör det!

 

Rand Fishkin, @randfishkin

Rand är medgrundare av Moz – en plattform med SEO-verktyg, tjänster och inspirerande innehåll på ämnet, författat av honom själv såväl som andra medarbetare och externa yrkesverksamma inom samma bransch. Rand arbetade på företaget från 2001 till 2018, under vilka år de gick från 7 till ca 134 anställda och med en omsättning som växte från $800,000 till $40+ miljoner. I dag är han verksam som talare och författare, och har gått vidare till att grunda SparkToro (som fortfarande är under uppbyggnad), där idén är att bygga ett intelligent verktyg för att lära känna sin målgrupp på djupet – vilka konton de följer, vad de lyssnar, läser och ser på, samt var de umgås.

Följ honom
https://sparktoro.com/blog/
https://medium.com/@randfish

 

Amy Vernon, @amyvernon

Amy började som journalist för att sedan, efter 20 år, övergå helt till digital marknadsföring. Det lämpar sig väl då hon under sina år som journalist lärde sig mycket om kodning, research och digitalt beteende i stort. Detta tillsammans med hennes känsla för ord är som gjort för det hon gör i dag. Hon är bland annat vice ordförande för Rivetz, där hon även bloggar.

Följ henne
https://blog.rivetz.com/@amyvernon

 

Joanna Wiebe aka @copyhackers

Joanna arbetar som conversion copywriter, en titel hon troligtvis uppfann. Hon är expert på innehåll och copy som säljer, där hon med sin expertis hjälpt företag som Tesco, Buffer och Crazy Egg med innehåll som faktiskt konverterar nya besökare till kunder. Hon är grundare av Copyhackers & medgrundare av Airstory, där den förstnämnda är en plattform med såväl kurser som gratis innehåll på ämnet copy, och den sistnämnda är ett plugin som låter dig samla och spara text, länkar och källor på vägen för att optimera ditt skrivande.

Följ henne
https://www.copyblogger.com/author/joanna-wiebe/
https://copyhackers.com/
https://copyhackers.com/copywriting-tutorial/

 

Sean Ellis, @seanellis

Sean har varit med länge. Han var troligtvis den som först som myntade begreppet ”growth hacking”, och den första marknadsföraren på Dropbox, Lookout, Xobni och LogMeIn. I dag är han CEO på GrowthHackers – en tjänst för att öka tillväxt hos företag. Hans främsta expertis och fokus än i dag är just startups och entreprenörer, och har skriver och föreläser mycket på ämnet.

Följ honom
http://www.startup-marketing.com/
https://blog.growthhackers.com/@SeanEllis

 

Lina Hansson, @linahansson

Lina arbetar på Google som conversion specialist med fokus på norden. Likt Amy Vernon som vi tipsar om ovan så har även Lina en journalistisk bakgrund. Ur detta växte en fascination fram för kringliggande områden så som webbpsykologi, webbanalys, data och analys. Detta ledde till jobb som digital strateg på contentbyrå och som digital marketing manager på Hyundai, och sedan vidare till Google.

Följ henne
https://twitter.com/linachansson
Webbdagarna – Digitala snedsteg som hindrar svenska företag från framgång

Annat läsvärt…

Vill du jobba hos oss?

Gör något av våra arbetsprov och visa oss vad du kan!

Arbetsprov Skriva

Arbetsprov Paid Media