Search intent och hur svenskarna har Googlat under 2019

18 december, 2019
Search intent och hur svenskarna har Googlat under 2019

När vi är ute och träffar våra kunder pratar vi alltid om vikten av att förstå avsikten med en sökning på Google (search intent). Att ha den här grundläggande kunskapen är otroligt viktigt när vi gör en sökordsanalys och tillsammans med kunden väljer vilka sökord deras sidor bör optimeras för. Man brukar dela in sökningar som görs på Google i tre olika kategorier beroende på search intent: navigationssökningar, informationssökningar och transaktionssökningar. Nyhetssajten Breakit har även i dagarna släppt en rapport om hur svenskarna har Googlat under 2019.

 

Navigationssökningar

Navigationssökningar är när sökningar görs på Google för att komma till specifika hemsidor, exempelvis söktermen “Aftonbladet”. Att optimera för dessa typer av sökningar är svårt eftersom användare visar ett tydligt betéende på vad de är ute efter. Något vi alltid strävar efter är att våra kunder ska äga sina varumärkessökningar i både organiska- och köpta kanaler. De här navigationssökningarna har trendat mest i Sverige under 2019:

 

Aftonbladet
Youtube
Expressen
Facebook
Google

 

Informationssökningar

När någon gör en informationssökning på Google är det för att få svar på en fråga. De är alltså nödvändigtvis inte ute efter att komma till en specifik hemsida. För att optimera sin sida för dessa typer av sökningar jobbar vi löpande med att analysera trendande ämnen för respektive bransch och skriva blogginlägg eller skapa landningssidor optimerade för heta sökningar. Informationssökningar brukar vanligtvis innehålla ord som vad, varför och hur. De informationssökningarna som varit hetast i Sverige under 2019 är:

 

Vad är värnskatt?
Vad betyder habibi?
Vad ska jag rösta i EU-valet?
Vad betyder NNN?
Vad är Brexit?

 

Hur dog Josefin Nilsson?
Hur ofta är det EU-val?
Hur gammal är Madonna?
Hur röstar man i EU-valet?
Hur högt är Eiffeltornet?

 

Transaktionssökningar

När någon gör en transaktionssökning är syftet att eventuellt köpa inom en snar framtid. Denna trafiken är det oftast högst konkurrens om eftersom den i slutändan är närmast att ge klirr i kassan. Exempel på en transaktionssökning kan vara “köpa rund matta”. För att optimera innehåll för de här typerna av sökningar skriver vi väloptimerade produkt- och kategorisidor. Vi arbetar även löpande med annonsering för att driva in relevant trafik till dessa sidor.

 

Behöver du hjälp eller rådgivning med hur du kan driva mer relevant trafik till din hemsida är du välkommen att kontakta vår digitalbyrå i Stockholm.

Annat läsvärt…

Vill du jobba hos oss?

Gör något av våra arbetsprov och visa oss vad du kan!

Arbetsprov Skriva

Arbetsprov Paid Media