Frankly Speaking

Optimera med rätt sökord – Search Intent 2019 och framåt
29 augusti, 2019

Att vi har olika avsikter när vi genomför en sökning är i sig inget nytt, men det kan vara lätt att glömma när man optimerar sin hemsida eller skriver ett blogginlägg. Google har lagt särskild vikt vid search intent på senaste tiden, i linje med att ständigt avancera sökresultatet och göra det mer användarvänligt. De menar att detta omdefinierar köp- och marknadsföringsresan som i dag är allt annat än linjär.

Vad innebär detta? En person kan helt enkelt söka på en vara, tjänst eller något helt annat i helt olika syften. Två personer kanske söker efter en cykel, men den ena är ute efter en guide till de bästa cyklarna och dess funktioner, medan en annan är redo att köpa.

Man kan hårddra det till fyra huvudsakliga typer av sökningar med olika uppsåt:

1. Informativ – t.ex. ”Hur fungerar ett SEO-verktyg?”

2. Kommersiell – t.ex. ”Bästa SEO-verktygen”

3. Köp/transaktion – t.ex.”SEO-verktyg testperiod”

4. Navigation – t.ex. ”Screamingfrog login”

Låt säga att du erbjuder just ett SEO-verktyg. Alla ovanstående sökningar skulle hypotetiskt kunna vara en potentiell kund, men i olika delar av köpresan. Att tänka på här är att synas i alla dessa led, men på rätt ställe. Idealiskt för någon som söker efter de bästa SEO-verktygen är att de möts av en sida avsedd för just detta, där du exempelvis tipsar om seo-verktyg och inkluderar ditt eget.

Think With Google har presenterat några exempel på sökbeteenden som illustrerar hur omfattande och komplex en resa till köp faktiskt kan vara. Detta kan vara lätta att förglömma. Exempel på dessa är Ava, användaren som fortsätter söka vidare långt efter att ett köp har genomförts och Jill, användaren som är intresserad av parametrar långt bortom det bästa priset och topplistor.

Googles exempel på sökbeetende
 

I exemplet med Ava så fortsätter sökningarna efter köp av flygbiljett, med allt från information om flygplatsen till turistattraktioner. I det andra exemplet med Jill så är research a och o. Sökningarna är både breda och nischade i flera omgångar, och stäcker sig bortom generiska produktkategorier och bästa pris.

Nyckelfaktorer att ta med sig:

  • Gräv djupare bland dina främsta sökord och utforska hur och i vilka kombinationer de söks efter. Låt säga att många söker efter den tjänst du erbjuder, kika då närmre på hur sökningarna är formulerade. Verkar användarna efterfråga information som du inte erbjuder i dag, eller är de intresserade av att handla?
  •  

  • Bortgå från det generisk och undvik att samla så mycket information och erbjudanden som möjligt på ett och samma ställe. Fokusera istället på att vara användarbar och svara på ett specifikt behov. Detta genom att skapa innehåll med ett syfte i åtanke. Detta kan innebära att skapa två olika sidor kring samma erbjudande eller tjänst – men för två olika behov.