Polisen samarbetar med influencers i ny satsning

21 mars, 2019
Polisen samarbetar med influencers i ny satsning

 

Kring årsskiftet påbörjade polisen sin satsning på influencermarknadsföring med utvalda instagramprofiler. Kampanjen kostade runt 350 000 kr och hade i syfte att locka folk till utbildningen.

 

Trots att det är fler som söker sig till polisyrket i dag jämfört med tidigare år så finns det fortfarande en brist, och poliserna behöver bli fler. Att göra avkall på utbildningskvalitén eller sänka antagningskraven är förstås ingen bra eller hållbar strategi. Att däremot fokusera på att testa nya kanaler och via dem försöka nå ut till rätt målgrupp känns modernt.Vad de gjorde var att låta utvalda profiler publicera inlägg där de någorlunda fritt fick berätta om polisen, varför yrket är viktigt, och uppmana till att välja just polisyrket under hashtaggen #blipolis. Bland följarna finns onekligen många unga personer som är nyfikna på arbetslivet. Det finns ingen anledning för myndigheter och offentlig sektor att vara stelbenta! Men influencers är förstås inte deras specialområde, och därför tog de hjälp av en mediebyrå för kampanjen.

Så vad har resultatet blivit hittills? Det långsiktiga målet är att utbilda fler poliser, men för att göra det måste man börja med att ändra attityden och väcka ett större intresse för yrket. De främsta mätpunkterna har inledningsvis därför varit räckvidd och engagemang – vilket har varit högt! Om initiativet har haft någon konkret effekt på antalet sökande, däremot, går inte att svara på än. Polismyndighetens kommunikationsstrateg Lena Glennert menar att majoriteten av responsen på kampanjen varit positiv, och att de mycket väl kan tänka sig att göra liknande kampanjer igen.

Spännande!

//Teamet på Frankly

Annat läsvärt…

Vill du jobba hos oss?

Gör något av våra arbetsprov och visa oss vad du kan!

Arbetsprov Skriva

Arbetsprov Paid Media