Frankly Speaking

Så shoppar svenskarna online 2019
5 september, 2019

Rapporten om våra shoppingvanor online är utförd av Klarna och innefattar statistik från tusentals konsumenter över hela Sverige. Här undersöks bland annat huruvida vädret påverkar hur vi handlar, under vilka veckodagar vi handlar mest online, vilka kommuner som har högst tillväxt i förhållande till landet i övrigt, och mycket mer. Spännande!

Söndagar mest populära dagen att shoppa online

Idag använder många Klarnas betallösningar när de shoppar online, och insikterna är förstås särskilt intressanta för dig som driver en webbshop. Visste du t.ex. att söndagskvällar är den mest populära tiden att shoppa online och att män har ett högre snittordervärde? Trots att kvinnor gör fler köp och spenderar mer pengar online.

Några spännande insikter

  • Under kvällen mellan 19-23 ökar köpen. Majoriteten av dessa genomförs då på mobilen och kortbetalningar minskar.
  •  21:00-22:00 är den mest shopping-intensiva timmen på dygnet.
  • De flesta köp online sker på söndagar, följt av måndagar som näst mest populära dag.
  • Under november är försäljningen 95% högre än genomsnittlig månad på grund av Black Friday och julhandel
  • Mobilanvändning är som högst vid köp av barnprodukter, och som lägst vid köp av elektronik.
  • 60% föredrar att göra dyrare köp på datorn då det ger bättre översikt och möjlighet att läsa villkoren noggrant.
  • Konsumenter i åldersgruppen 56+ är den snabbast växande kundgruppen.

Utnyttja rapporter som Svenskarna och Internet samt ovanstående utförd av Klarna för att effektivisera din webbshop. Kanske går du miste om en köpkraftig målgrupp för att du tror att de enda som handlar är yngre personer i storstäderna? Lär känna din unika målgrupp och nå dem under rätt tid och plats! Läs den fullständiga rapporten om svenskarnas shoppingvanor online.