Nu kan du schemalägga inlägg på Instagram direkt via Facebook

25 september, 2019

I förra månaden rullade Facebook ut stöd för att schemalägga Instagram-inlägg på förhand. Det enda som krävs är en företagssida på både Instagram och Facebook, och att dessa två är sammanlänkade!

Att schemalägga inlägg på det här sättet är inget nytt i sig och har sedan länge varit möjligt, men då enbart med hjälp av tredjepartsverktyg som  ofta varit begränsade i sin funktionalitet. Med de externa verktygen kunde du tidigare bara ladda upp en bild per inlägg, och stöd som IGTV var inte tillgängligt. För mindre företag som önskar bygga en större och mer långsiktigt närvaro på sociala medier så är det förstås smidigt att kunna göra detta direkt i Facebook, snarare än att behöva arbeta med separata tjänster som kan vara komplicerade (och kostsamma) att hantera!

Detta gör du alltså i Facebooks publiceringsverktyg Creator Studio. Förutom schemaläggning kan du här hantera dina inlägg i sin helhet på både Facebook och Instagram – med åtkomst till allt video-, foto- karusell-, story- och IGTV-innehåll. Du kan enkelt överblicka statistik och din målgrupp för båda kanalerna på ett och samma ställe. Det enda du inte kan schemalägga via verktyget i dag är stories, vilket egentligen är logiskt med tanke på formatets natur, då organiska stories är menade att fånga ögonblicket. Annonsering är dock en annan historia, och i det fallet kan du schemalägga dem bäst du vill.

Har ditt företag både ett Instagram- och Facebook-konto där ni regelbundet postar inlägg, eller vill komma igång med detta? Testa då Facebooks egna lättanvända publiceringsverktyg där du har tillgång till allt innehåll på ett och sammas ställe!

 

Annat läsvärt…

Ny Account Manager till Frankly

Ny Account Manager till Frankly

Samira tillträdde nyligen rollen Account Manager på Frankly Media. Lär känna henne lite bättre i intervjun.

Vill du jobba hos oss?

Gör något av våra arbetsprov och visa oss vad du kan!

Arbetsprov Skriva

Arbetsprov Paid Media