Strukturerad data / Rich snippets

av

18 oktober, 2017
Strukturerad data / Rich snippets

Det är ingen nyhet att Google plockar in strukturerad data direkt i sökresultatet. Det som är nytt är att de numera plockar in produktbilder direkt i sökresultatet. Det har tidigare gått att inkludera bilder i SERP:en när du t.ex. strukturerat din data enligt ett recept. Men numera syns även bilder på produkter vilket gör strukturerad data betydligt mer relevant för dig som är e-handlare.
Notera att bilderna håller en ratio om 1:1 så se till att du optimerar dina bilder så att de presenteras korrekt i sökresultatet. Denna satsning kan du även nyttja när du annonserar med google shopping och Facebook DPA.
Rich Snippets eller strukturerad data som det heter på svenska är precis som namnet avslöjar en uppmärkning av data för att sökmotorer ska kunna tolka innehållet på sajten. När du gör detta enligt korrekt formatering så öppnar du möjligheterna för att få avancerade utdrag direkt i sökresultatet. Jag vill vara tydlig med att detta inte direkt ger dig några positiva rankingfaktorer. Fördelen med att använda Rich Snippets är snarare att öka din CTR i det organiska sökresultatet. Således kan en högre CTR innebära mer trafik, för många kommer detta vara en bra investering rent SEO-mässigt. Detta då du får bättre avkastning på ditt tidigare arbete.

Annat läsvärt…

Ett företag två kontor

Ett företag två kontor

Vi på Frankly Media tror på att alltid finnas tillgängliga för våra kunder då vi värdesätter en nära och långvarig samarbetsrelation. Vi har idag två kontor i Sveriges största städer, vilket gör att vi kan vara nära fler kunder, men vi kan också säkerställa att vi har möjlighet att hitta rätt kompetens och erfarenhet hos våra anställda.

Året som varit

Året som varit

År 2022 har minst sagt varit ett händelserikt år för oss på Frankly Media. Vi tittar tillbaka på året som varit som har inneburit allt från nya spännande kunder, nya medarbetare, uppdateringar inom det digitala, till fina och välförtjänta nomineringar.