Jag har tillbringat de senaste två åren åt användartester, hitta problem och idélösningar för att kunna förbättra produkter/tjänster genom UX Design.
Jag läst artiklar, lyssnat på podcasts och medverkat på konferenser. Allt för att förstå UX Design bättre. Vad jag ser är att kolleger i branschen gör UX Design så komplicerad och komplex att du behöver vara en neuroforskare för att förstå innebörden av arbetet bakom. Resultatet är att designers inte vill ta ansvar för att genomföra användartester, hitta problem och lösningar. De känner sig säkra med att endast göra en snygg grafisk formgivning som är ”känns” lättanvänd”.
Varför behöver du vara en mänsklig expert inom UX Design när i själva verket UX Design bygger på enkel logik och resonemang?! Att prata med dina användare skall inte vara så svårt. Du behöver inte en examen och du behöver inte vara expert för att förbättra upplevelsen.
Inom UX Design finns det inget 100%-igt svar på att just denna design är den idealiska lösningen för dina användare. Du måste lita på dig själv, inte vara rädd för att göra misstag, genomföra och följa upp.