FRANKLY MEDIA

Kundcase – Hotel Rival

Vårt arbete med Hotel Rival började med bygget av en helt ny webbplats. Efter lanseringen har samarbetet fortsatt, och nu ansvarar vi för både SEO och SEM. Ett centralt mål är att sänka konverteringskostnaden på bokningar och minska inflytandet av jämförelsesajter.

Om Hotel Rival

Hotel Rival öppnade 2003 och var då Sveriges första boutiquehotell. Sedan dess har Rival varit en uppskattad mötesplats och är så än i dag för såväl stockholmare som turister.

Förutom vistelser så erbjuds aktuella föreställningar med teatrar och shower, god mat och dryck, konferensutrymmen och mycket mer.

Hotel Rivals vision är att erbjuda en svårslagen helhetsupplevelse för alla, oavsett om du är en övernattande gäst eller bara besöker hotellet för dagen.

Webb

Innan optimeringsarbetet fick vi förtroendeuppdraget att bygga en helt ny webbplats åt Hotel Rival.

Det slutgiltiga resultat blev en plattform som omfamnar allt vad Hotel Rival är – ett modernt och välkomnade boutiquehotell som erbjuder allt man kan önska sig.

Vi ville modernisera det tidigare mörka och daterade intrycket och byta ut det mot en design som bättre återspeglar hotellets fysiska plats, för en integrerad upplevelse.

Den röda tråden som summerar projektet och dess syfte är modernisering. Våra främsta fokusområden var dels att driva till konvertering med en enklare och mer logisk navigation, samt att ta fram en design som bättre kommunicerar den helhetsupplevelse som är Hotel Rival.

SEO

SEO-arbetet är allomfattande.

Förutom ökad trafik och synbarhet så finns det ett särskilt intresse av att skapa en ännu mer lönsam affär på lång sikt, där fler besökare genomför bokningar organiskt. Detta går hand i hand med annonseringsarbetet och viljan att minska inflytandet av mellanhänder.

Placeringar på första sidan

Placeringar pos.11-30

%

Besök från organiskt sök

%

Ökad visningsandel på varumärkessökningar från 80% till 90%

%

Sänkt CPC (fr. 10 kr till 5 kr)

Google Ads (SEM)

Vi började arbeta med sökkampanjer i slutet av juli i år, där vi hittills fokuserat på att skydda varumärket.

Efter tre månader sedan start kan vi redan se goda resultat, med en klickkostnad som nu är 50% lägre och en intäkt som totalt gått upp +28%

Totalt

%

Transaktioner

%

Intäkt