Tjänster

Programmatisk Display Annonsering

Programmatisk annonsering, eller programmatic som man kallar det globalt, blir en allt vanligare form av digital annonsering. Globalt sett står programmatisk annonsering för över 65% av den digitala marknadsföringen och i USA och Europa har den en allt högre andel. Men vad är egentligen programmatisk annonsering och varför bör du använda det? Häng med här så djupdyker vi ner i denna typ av annonsering.

Hur stort är Programmatic Display Ads? 

Snabbfakta om Programmatisk annonsering. 

%

Över 65% av all digital annonsering sker via "Programmatics Ads".

miljarder dollar estimerades det spenderats på "Programmatic Ads" under 2021!

%

av B2B-marknadsförare köper eller säljer annonsplatser genom programmatisk annonsering.

Vad är programmatic advertisment? 

I takt med att allt omkring oss automatiseras och blir effektivare så kommer det nog knappast som en chock att den digitala marknadsföringen går åt samma håll. För att hålla det enkelt så kan man säga att programmatisk annonsering innebär att man har automatiserat hela budgivningsprocessen när det kommer till annonserplatser på diverse hemsidor, appar och videos.


Med hjälp av maskininlärningsalgoritmer och automatiserade arbetsflöden kan du med hjälp av programmatisk annonsering visa upp dina annonser för rätt målgrupp vid rätt tillfälle baserat på olika datapunkter, så som bland annat shoppingmönster. 

Varför är Betyg & Recensioner viktigt?
Därför är betyg och recensioner viktigt

Ordlista för programmatisk annonsering

Real-Time Bidding (RTB)

 

RTB är en öppen auktion där annonsörer och publicister möts och enas om en pris för en annonsplats. Det hela sker i realtid och genom en så kallad SSP (Sell-Side Platform). Den med högst bud vinner annonsutrymmet och får visa sin annons för webbplatsbesökaren. 

 

Private Marketplace (PMP)

 

PMP är snarlikt RTB men skillnaden här är att endast ett fåtal får tillgång att buda på annonsplatsen. Oftast krävs en inbjudan för att komma åt en PMP. 

 

Programmatic Direct

 

Här kapar man mellanhänderna och säljer istället sin annonsplats direkt till annonsören. 

 

 

Sell-Side Platform (SSP)

 

En SSP är en form av mjukvara som förenklar processen för säljarna. Här kan publicisten sälja annonsplatser för display, mobil och video i realtid till potentiella köpare. 

 

 

Demand-Side Platform (DSP)

 Precis som en SSP fungerar för säljarna funkar en DSP på snarlikt sätt för köparna. Här kan annonserörena köpa och buda på annonsutrymmen. 

Styrningar för programmatic display annonsering

Precis som i andra digitala markandsföringskanaler så kan du segmentera hur brett eller snävt du önskar. Vill du endast visa upp dina annonser under en specifik veckodag, eller kanske under en specifik tidpunkt så kan du välja det. Du kan även styra på målgrupper så som:

 

  • Demografi
  • Geografi
  • Retargeting
  • Köpbeteende
  • Intressen
Hur får man fler betyg och recensioner som företag?
Därför är betyg och recensioner viktigt

Så funkar programmatisk annonsering

Nu när vi har fått en liten crash-course kring programmatisk annonsering och dess termer kan vi nu visaulisera det framför oss. Så här kan ett vanligt användarflöde se ut. 

 

  • Person A går in på en hemsida
  • Ägaren av hemsidan ebjuder en annonsplats via en auktion (SSP)
  • En annonsör bjuder på annonsplatsen via en plattform (DSP)
  • Den med högst bud vinner synligheten
  • Annonsen visas upp för Person A
  • Person A klickar på annonsen och konverterar (förhoppningsvis)