KUNDCASE – Werksta

Werksta – Nordens ledande skadeverkstadskedja

Ett digitalt samarbete som bidragit till en mer träffsäker och effektiv annonsering som genererat 157% fler konverteringar samt ökat konverteringsgraden med 115% för Google Ads. Tillsammans med strategisk sökmotoroptimering (SEO) har vi levererat konverteringsoptimerade och skarpa landningssidor som bland annat ökat ranking, organisk trafik och konverteringar för Nordens ledande skadeverkstadskedja.

Utveckling 2023 vs. 2022

%

Konverteringar

Organiskt

Topp 3-placeringar

%

Konverteringar

Google Ads

Frankly har hela tiden varit en engagerad och professionell samarbetspartner till oss. De har visat stor förståelse för vår affär och bransch och hjälpt oss nå goda resultat med bättre ranking, ökad trafik och ökad konvertering.

– Ylva Swenzén, Chef marknad och kommunikation

SEO

+50 nya topp 3-placeringar

I samarbetet med Werksta har vi sett en god ökning av organisk trafik till sajten. Genom att implementera en noggrant utarbetad SEO-strategi lyckades vi öka deras synlighet på sökmotorer och förbättra deras placeringar gediget med 50 nya topp 3-placeringar för nyckelord inom deras bransch. I samarbetets början låg snittpositionen på position 98, men genom våra insatser har den förbättrats betydligt och nått position 24 (en ökning med 74 positioner).

Den ökade rankingen resulterar i en ökning med +18% av organisk trafik och +70% fler konverteringar vilket ledde till en betydande ökning av intäkter. Vårt arbete visar tydligt hur effektiv SEO kan omvandla en företagets online-närvaro och påverka dess lönsamhet positivt.

SEM

+157% konverteringar via Google Ads

Som digital partner till Werksta fick vi uppdraget att öka deras synlighet och antalet bokningar till deras skadeverkstäder genom Google Ads. Med hjälp av responsiva och dynamiska sökannonser, träffsäker geografisk styrning och smart budgivning driver vi in mer trafik och fler konverteringar än någonsin tidigare. Werksta har idag över 90 000 klick (+61%), 19 000 konverteringar (+208%) och en konverteringsfrekvens på mer än 20% i snitt (+92%) under det senaste året.

Det har sedan starten 2022 adderats 12 nya verkstäder (totalt 29 verkstäder) som vi aktiverat kampanjer för. Inför varje ny kampanj har vi utfört en noggrann konkurrent- och sökordsanalys för att garantera maximal synlighet och konkurrens inom dess geografiska område. För de redan aktiverade kampanjerna arbetar vi löpande med bland annat optimering av negativa sökordslistor, budstrategier, tillägg och A/B-test av annonstexter. Allt detta tillsammans med ett ständigt samarbete med SEO för optimering av landningssidor och maximering av annons-konvertering.

Om Werksta

Werksta är Nordens ledande skadeverkstadskedja, specialiserad på skadereparationer och fordonsunderhåll. Med ett brett nätverk av verkstäder erbjuder de högkvalitativ service, inklusive krockskadereparationer, lackering och förebyggande underhåll. Werksta är kända för sin kompetens och engagemang för kundens behov. Genom att erbjuda pålitliga och kvalitativa tjänster har de etablerat sig som det förstahandsvalet för fordonsägare i hela Norden, med en stark inriktning på att hålla fordon i bästa skick och upprätthålla hög kundtillfredsställelse.

– Grundades år 2015
– 29 verkstäder i Sverige
– Fler än 90 skadeverkstäder i Norden
– Mer än 30 000 bilreparationer per år
– Del av Werksta Group som omsätter över 2 miljarder
– Reparerar alla bilmärken och modeller
– Över 1 200 anställda

Vill ni också påbörja ett långsiktigt samarbete för att öka er digitala närvaro?

Använd kontaktformuläret här nedan så hörs vi av!

Ni kan även maila oss på info@franklymedia.nu