Kunskapsbank

Välkommen till vår kunskapsbank. Syftet med vår kunskapsbank är att dela med oss av våra kunskaper och långa erfarenhet av SEO, Webbutveckling, SEM & SoMe.

Välj område

  • ALLA
  • SEO
  • WEBB
  • SEM
  • SOME
SoMe
Börja annonsera på Reddit

Upptäck kraften i omnikanal-marknadsföring och hur den kan skapa enhetliga och engagerande kundupplevelser över olika plattformar.

Läs mer
SEO
Google Consent Mode V2 – Ett krav för annonsörer på Google.

Under mars 2024 lanseras Google Consent Mode v2 som svar på Digital Markets Act från EU 2023. För att behålla en korrekt och fullständig mätning i Google Analytics 4 och fortsatt effektiv användning av Google Ads är det nödvändigt att säkerställa korrekt insamling av användardata redan nu. Anpassning till de nya reglerna blir avgörande för att fortsätta dra nytta av dessa plattformar.

Läs mer
SoMe
Omnikanal-marknadsföring: vi guidar dig

Upptäck kraften i omnikanal-marknadsföring och hur den kan skapa enhetliga och engagerande kundupplevelser över olika plattformar.

Läs mer
SoMe
Så ökar du organisk räckvidd 2024

Att öka organisk räckvidd kan kännas svårt med konstanta algoritmuppdateringar. Läs våra konkreta tips på hur du kan öka organisk räckvidd 2024.

Läs mer
SoMe
TikTok format

TikTok annonsering kan kännas förvirrande till en början, därför har vi listat samtliga format som finns att välja på. Vi listar även optimal längd och bildförhållande på plattformen.

Läs mer
SEO
SEO-checklista

Upplever du dig osäker på hur man kommer igång med sökmotoroptimering? Med vår checklista för SEO kan du komma igång redan idag! Ta del av vår guide om sökmotoroptimering (SEO) där vi tar upp de mest grundläggande och väsentliga för hur man optimerar en webbplats och förbättrar dess synlighet hos sökmotorerna.

Läs mer
Webb
5 tips för att lyckas med konverteringsoptimering

Att arbeta aktivt med konverteringsoptimering kan omvandla besökare till kunder. Läs våra 5 tips här för hur du lyckas med din konverteringsoptimering.

Läs mer
Skapa persona för ert företag

Lär er stegen för att skapa en detaljerad persona som kan revolutionera er marknadsföringsstrategi. Utforska varför kundpersonor är så viktiga för att attrahera rätt kunder till ert företag.

Läs mer
SEO
Lokal SEO: Vägen till lokal synlighet

Lokal SEO är en strategi som fokuserar på att öka din webbplats synlighet i sökmotorresultat när användare söker efter produkter eller tjänster i ett specifikt geografiskt område

Läs mer
SEO
Så arbetar du med SEO på TikTok

För att lyckas på TikTok är det en god idé att inkludera SEO i din strategi. Nedan hittar du 4 SEO-principer som kommer öka både ditt engagemang och synlighet i flödet.

Läs mer
SEO
Webbanalys för SEO

Webbanalys är en avgörande del för att förstå hur din webbplats presterar och hur du kan optimera den för sökmotorer.

Läs mer
SEO
5 tips för att lyckas med annonser på TikTok

TikTok har på kort tid blivit en av de mest populära plattformarna för att nå ut till en ung och engagerad publik. Med dess snabba tillväxt och kreativa möjligheter har TikTok blivit ett viktigt verktyg för marknadsförare. Vi sammanställt fem värdefulla tips för att hjälpa er skapa lyckade annonser.

Läs mer
SEO
Weglot vs WPML: Vilket översättningsplugin ska man välja för WordPress?

Jämförelse av Weglot och WPML: Vilket översättningsplugin passar dig bäst? Läs om fördelar och nackdelar för respektive plugin på Frankly Media.

Läs mer
SEO
Hur Google förhåller sig till AI-Genererat innehåll på webbsidor: En djupdykning i nuvarande landskap

Upptäck hur Google bedömer AI-genererat innehåll på webbsidor. Lär dig om kvalitet, E.A.T. – principen och den balanserade SEO-ansatsen för framgång.

Läs mer
SEO
Så arbetar du med SEO på Pinterest

Visste du att det går att öka organisk synlighet genom Pinterest? Läs mer för att få reda på hur du arbetar med SEO på den visuella plattformen.

Läs mer
SEO
Alternativ till Google Analytics

Oro över integritet och datahantering gör att många väljer bort Google Analytics. Vi har listat fyra alternativa analysverktyg här!

Läs mer
SoMe
5 nyckelprinciper för framgångsrik e-postmarknadsföring

Lär dig de nyckelprinciper som krävs för att skapa framgångsrik e-postmarknadsföring som engagerar din målgrupp och genererar önskade resultat.

Läs mer
Kunskapsbank
AI:s påverkan på Digital Marknadsföring

Utforska hur AI förändrar landskapet för Digital Marknadsföring 2023. Läs om de senaste Trenderna och Teknikerna för att optimera din Marknadsföring med AI.

Läs mer
SEM
5 effektiva sätt att integrera SEM och SEO för att maximera din onlinenärvaro

I detta inlägg belyser vi 5 sätt att effektivt arbeta med SEM och SEO för att uppnå framgång med din digitala marknadsföring. Läs mer här!

Läs mer
SoMe
Så ofta bör du posta på sociala medier

Hur ofta bör man posta på sociala medier? Läs vår sammanställning över de populäraste kanalerna här.

Läs mer
SEO
Därför ska du optimera för Mobil SEO i din digitala marknadsföringsstrategi

Mobil SEO (Mobile Friendly SEO) förbättrar din sajts synlighet, användarupplevelse på mobila enheter och gör att du rankar högre & ökar trafiken

Läs mer
SoMe
Bästa tiderna att posta på sociala medier

Bästa tiden att posta på sociala medier för att öka synligheten och engagemanget för dina inlägg (med infografik). Läs sammanfattningen här!

Läs mer
SEO
Så arbetar du med SEO på Youtube

Visste du att Youtube är lika mycket sökmotor som videoplattform? Läs mer för att få reda på hur du effektivt kan arbeta med SEO på Youtube.

Läs mer
SEM
4 anledningar till att testa Bing Ads

Att använda sig av sökmotormarknadsföring (SEM) är idag för ett flertal företag ett snabbt och effektivt sätt att driva in trafik, generera köp/leads och öka ens intäkter. För de flesta förknippas SEM oftast med annonsering på Google, och något som inte är särskilt förvånande i och med deras överlägsna marknadsandelar. Däremot existerar det idag ett flertal andra alternativa sökmotorer som företag inte bör bortse från, Bing Ads är ett av dem.

Läs mer
SEO
Guide: Optimera din Google Business Profile

Få ut det mesta av din Google Business Profile med vår guide från 2023. Optimera din verksamhetsprofil med rätt information för ökad synlighet.

Läs mer
SEM
Så fungerar Performance Max – Guide

Har du koll på den nya kampanjtypen Performance Max från Google? Vi har djupdykt i ämnet och testat oss fram för att kunna ge dig de bästa tipsen.

Läs mer
SoMe
Annonsering på Snapchat

Annonsering på Snapchat kan vara en effektiv strategi för att nå en ung och engagerad målgrupp. Lär dig mer om Snapchat-annonsering!

Läs mer
SoMe
Organisk närvaro på sociala medier

Investerar ni i betald annonsering på sociala medier? Är ni dessutom aktiva på era organiska kanaler? Om svaret är ja på båda dessa frågor så säger vi, toppen! Dessa två går nämligen hand i hand och kan dra stor nytta av varandra.

Läs mer
SEM
Google Ads – Vilket annonsformat ska man välja?

I denna artikel belyser vi er om tre populära annonsformat inom Google Ads som används flitigt idag: sök, display & video.

Läs mer
SEO
7 tips för att skriva SEO-vänliga blogginlägg

I denna artikeln ger vi dig 7 användbara tips som du kan använda dig utav för att skriva SEO-vänliga blogginlägg 2023.

Läs mer
SEM
Nya funktioner för Google Shopping 2022

Läs om Googles nya funktioner för shoppingkampanjer och hur du nyttjar de på rätt sätt under säsongens viktigaste period, black week och julhandeln.

Läs mer
Kunskapsbank
Annonsera på LinkedIn

Vill ditt företag nå potentiella kunder, generera fler leads eller nå ut till en specifik yrkesgrupp? Då är LinkedIn Ads rätt plattform för dig!

Läs mer
Kunskapsbank
GA4 – Den nya versionen av Google Analytics

Den 14 oktober 2020 släppte Google deras nya version av Google Analytics, som man namngav till GA4.

Läs mer
Sociala Medier
User-Generated Content – Vad är det & varför är det viktigt?
Läs mer
SEO
Googles potentiella lösning gällande borttagandet av tredjepartscookies

Oavsett vilken bransch man är verksam i så finns det en rad missar som de flesta av våra SEO-kunder har gjort när de blir kund hos oss. Känner du igen dig i några av dessa punkter, var inte orolig! Ni är långt ifrån ensamma och vi finns här för att hjälpa er kriga om toppositionerna i Google, och övriga sökmotorernas, sökresultat!

Läs mer
SEO
Vad är crawlbudget och hur optimerar man den?

I denna artikeln förklarar vi vad crawlbudget är för någonting och vad du kan göra för att optimera den.

Läs mer
SoMe
5 vanliga missar med annonsering i sociala medier

Med över 450 miljoner aktiva användare varje månad och ett växande antal konsumenter som använder plattformen för att upptäcka nya produkter är Pinterest en suverän källa för företag att driva trafik och försäljning.

Läs mer
SoMe
Annonsera på TikTok

Med över 450 miljoner aktiva användare varje månad och ett växande antal konsumenter som använder plattformen för att upptäcka nya produkter är Pinterest en suverän källa för företag att driva trafik och försäljning.

Läs mer
SEO
Så avvisar du skadliga länkar

Högkvalitativa externa länkar som pekar till din hemsida är en rankingfaktor. Men dåliga länkar bör du avvisa. Läs mer hur du avvisar spamlänkar.

Läs mer
SEM
Nytt poängkort för Google Shopping

De annonsörer som ger en utmärkt kundupplevelse kommer framöver att se en ökning i både ranking och andra synlighetsförbättringar för Google Shopping.

Läs mer
SEO
Shopify SEO Guide – Optimera din butik

SEO-optimering av din butik i Shopify är avgörande för att hjälpa potentiella kunder att upptäcka din hemsida den organiska vägen.

Läs mer
SoMe
Pinterest – Så kommer du igång

Många likställer ofta Pinterest med sociala nätverk som Facebook och Instagram men faktum är att den digitala kanalen är mycket mer än så. En hybrid mellan ett socialt medium och en sökmotor, skulle man kunna säga.

Läs mer
SEO
Site Quality – Varför det är så viktigt

I denna artikel kommer du att få reda på varför Site Quality, det vill säga kvaliteten på hemsidan, är såpass viktig.

Läs mer
SEM
Native Annonsering – Marknadsföringens svarta får

Chansen är stor att du bara idag har snubblat över ett stort antal native annonser – förmodligen helt utan att du visste om det.

Läs mer
SEM
Hur fungerar Google Analytics?

Ta del av vår nybörjarguide och lär dig hur Google Analytics fungerar. Läs mer här!

Läs mer
SEO
5 gratis SEO verktyg du inte får missa

När du arbetar med SEO finns det en rad olika verktyg du kan använda dig av för att underlätta arbetet. Men många av dessa kan vara dyra – här tipsar vi dig om 5 gratis seo verktyg som kommer underlätta din vardag.

Läs mer
SEM
Vad är Google Shopping och vilka verksamheter bör komma igång med det?

Google Shopping även tidigare känt för vissa som Google Product Search, Google Products & Froogle, är en prisjämförelsesajt som lanserades av Google år 2002 som syfte att låta användare söka efter produkter i webbutiker och jämföra priser mellan olika försäljare.

Läs mer
SEM
Ordlista för Digital Marknadsföring

I denna artikel har vi sammanställt en ordlista A-Ö med ord, och termer, som du bör känna till för att lyckas med din digitala marknadsföring.

Läs mer
SoMe
Pinterest – Vad är det och hur fungerar det?

Med över 450 miljoner aktiva användare varje månad och ett växande antal konsumenter som använder plattformen för att upptäcka nya produkter är Pinterest en suverän källa för företag att driva trafik och försäljning.

Läs mer
SEM
Viktiga faktorer inom Google Ads

I detta inlägg kommer vi upplysa er om några av de faktorer som vi anser är väsentliga för en framgångsrik annonsering på Google Ads.

Läs mer
SEO
Vad är Teknisk SEO?

Vad är Teknisk SEO, hur arbetar man med det och kan man ranka högre tack vare det? I denna artikel svarar vi på dessa funderingar.

Läs mer
SEO
5 vanliga SEO-missar

Oavsett vilken bransch man är verksam i så finns det en rad missar som de flesta av våra SEO-kunder har gjort när de blir kund hos oss. Känner du igen dig i några av dessa punkter, var inte orolig! Ni är långt ifrån ensamma och vi finns här för att hjälpa er kriga om toppositionerna i Google, och övriga sökmotorernas, sökresultat!

Läs mer
SEO
Vad är metatitel- och beskrivning

Du kanske någon gång har stött på orden “metatitel” och “metabeskrivning”. Men vad är det egentligen? Hur optimerar man de och vad bör man tänka på?

Läs mer
SoMe
Målgrupper

Att ha en fungerande Facebook Pixel installerat på din hemsida är A och O för att lyckas med annonsering. Utan en pixel så kan du inte mäta och analysera resultatet av dina kampanjer och du kommer med största sannolikhet att kasta pengar i sjön.

Läs mer
SEM
SEM Ordlista

Om du aktivt annonserar på Google Ads eller går i tankarna på att börja göra detta kan det vara klokt att ha förståelse för vissa förkortningarna & termer inom detta. Därför har vi Frankly Media tagit fram en relevant ordlista som gör det enkelt för dig att förstå några av de mest använda termerna & förkortningarna inom Google Ads och annonsering online.

Läs mer
SEO
Vad är SEO?

När man talar om besökare till sin hemsida finns det två typer av trafik. Det ena är betald trafik som kan komma från exempelvis Facebook annonsering och det andra är organisk trafik. SEO, som även kallas sökmotoroptimering, fokuserar på den organiska trafiken genom sökmotorer.

Läs mer
Webb
Bästa webbhotellet för WordPress

Vi på Frankly Media har testat ett stort antal olika webbhotell och serverlösningar och i denna artikel vill vi dela med oss av lite insikter kring den hostinglösning vi anser är den bästa för WordPress.

Läs mer
SoMe
Facebook Pixel

Att ha en fungerande Facebook Pixel installerat på din hemsida är A och O för att lyckas med annonsering. Utan en pixel så kan du inte mäta och analysera resultatet av dina kampanjer och du kommer med största sannolikhet att kasta pengar i sjön.

Läs mer
SEO
Domänauktoritet

Vad är domänauktoritet, hur mäter man det, hur får man den att öka och hur arbetar vi själva med externa länkar? I denna artikel svarar vi på dessa funderingar.

Läs mer
SEM
CTR

Är du annonsör på Google Ads är CTR säkert ett begrepp som du hört talas om. Men vad betyder det och vad är “en bra CTR”?

Läs mer
Webb
5 saker att tänka på innan du installerar ett WordPress plugin

Med hjälp av plugins kan du utöka funktionaliteten i WordPress. Men det finns viktiga saker som du behöver tänka på innan du installerar ett WordPress plugin, för att inte riskera att hamna i de många fallgropar som finns.

Läs mer
SEM
Sökordsanalys

Allt arbete med sökmotoroptimering börjar med en sökordsanalys. För att kunna ranka på Google och andra sökmotorer behöver ditt innehåll på hemsidan vara optimerat för specifika sökord.

Läs mer