Tjänster

Facebook & Instagram Ads

Nyfiken på att börja annonsera på Facebook och Instagram? Annonsplattformarna är två av de mest populära idag och nästan ett måste för att få sitt varumärke att synas. På Frankly Media har vi specialister med erfarenhet av att annonsera på både Facebook och Instagram. Nedan kan ni läsa mer om plattformarna och hur vi kan hjälpa er ta ert företag till nästa nivå!

Varför ska man annonsera på Facebook och Instagram?

Facebook och Instagram har en enorm användarbas, med över 3 miljarder aktiva användare varje månad. Detta ger er som företag en stor och varierad publik att nå ut till, oavsett bransch eller målgrupp. Plattformarna erbjuder även avancerade målgruppsstyrningar som gör det möjligt att nå ut till en specifik målgrupp baserat på faktorer som geografi, ålder, kön, intressen, beteenden och mer. Detta kan hjälpa till att effektivt nå ut till potentiella kunder som är mest benägna att interagera med annonserna och köpa de produkter eller tjänster som ni har att erbjuda.

Förutom målgruppsinriktningar så finns det även en mängd olika annonseringsformat, till exempel bild-, video- och karusellannonser som kan anpassas utifrån mål och målgrupp. Detta ger en större flexibilitet att välja rätt annonsformat för att nå ut till er målgrupp på ett mer effektivt sätt. Genom Facebook och Instagram går det även att möjliggöra interaktion med potentiella kunder, vilken kan hjälpa till att skapa engagemang och öka konverteringsfrekvensen. Detta kan bidra till att bygga lojalitet med era kunder samt även stärka ert varumärke.

Vad kostar det att annonsera på Facebook och Instagram?

Kostnaden för att annonsera på Facebook och Instagram varierar beroende på flera faktorer, till exempel annonsformatet, målgruppen, geografisk plats och konkurrensen på marknaden. Desto fler företag som annonserar inom samma bransch, desto högre blir kostnaden för att annonsera. Hur specifik målgruppen är spelar också roll, desto snävare målgruppen blir så går oftast kostnaden per klick eller tusen visningar upp.

Facebook och Instagram Ads erbjuder två huvudsakliga prissättningsmodeller:
  • Kostnad per klick (CPC): I denna modell betalar annonsören bara när någon klickar på annonsen.
  • Kostnad per tusen visningar (CPM): I denna modell betalar annonsören för varje tusen visningar av annonsen.
Som kund har du alltid möjlighet att ställa in en budget för annonskampanjen, vilket innebär att det är möjligt att sätta en övre gräns för hur mycket ni är villiga att betala för annonserna.

KUNDCASE | HOTEL DIPLOMAT

Hotel Diplomat -
Ett långsiktigt samarbete

KUNDCASE | CENTRALBADET

Vi ökar Centralbadets onlineförsäljning

Speak Frankly.

Kontakta oss på info@franklymedia.nu eller fyll i formuläret nedan.

Vi behöver ditt godkännande

Söker du jobb eller praktik? Gör din ansökan här

Att tänka på med Facebook & Instagram annonsering

Ökad konkurrens

Eftersom så många annonsörer använder Facebook och Instagram kan det vara svårt att sticka ut från mängden och få uppmärksamhet från din målgrupp.

Kostnad

Kostnaden för annonsering på Facebook och Instagram kan vara hög beroende på din bransch och målgrupp. Annonsörer måste vara beredda på att investera en hel del pengar för att uppnå resultat.

Användarvanor

Användarvanorna på Facebook och Instagram kan skilja sig åt, vilket innebär att vissa målgrupper kan vara mer benägna att interagera med annonser på ena plattformen än den andra.

Trots dessa nackdelar är Facebook och Instagram Ads fortfarande mycket potentiella annonsplattformar för många företag. Genom att välja rätt målgrupp, anpassa annonsformatet och investera i marknadsföring kan ert företag dra nytta av de stora möjligheter som dessa plattformar erbjuder för att öka varumärkesmedvetenhet, öka försäljningen och öka engagemanget med era kunder.

Kontakta oss

Låter Facebook och Instagram Ads som något för er eller har ni fler frågor kring plattformarna? Vi på Frankly Media hjälper er gärna. Kontakta oss idag om ni vill veta mer.

Senaste nytt från Kunskapsbanken

SoMe
Tips för Google Ads: 5 sätt att granska och optimera era kampanjer för att öka resultaten

Checklista för Google Ads: 5 sätt att granska och optimera dina kampanjer för att öka...

Läs mer
SoMe
Börja annonsera på Reddit

Upptäck kraften i omnikanal-marknadsföring och hur den kan skapa enhetliga och engagerande kundupplevelser över olika...

Läs mer
SEO
Google Consent Mode V2 – Ett krav för annonsörer på Google.

Under mars 2024 lanseras Google Consent Mode v2 som svar på Digital Markets Act från...

Läs mer