SoMe
Annonsering på Snapchat
Annonsering på Snapchat kan vara en effektiv strategi för att nå en ung och engagerad målgrupp. Med sina flera miljoner aktiva användare är det ett av de största sociala medierna att annonsera på.
Lite om Snapchat
Snapchat lanserades 2011 och är en app där användare kan dela foton och videor, med ett antal filter och “stickers” att välja mellan, samt en chattfunktion för att skriva och prata med andra användare. En av de första och mest kända funktionerna var en så kallad “snap”, vilket är en bild eller video som visas i upp till 10 sekunder och sedan försvinner för alltid. Detta var en funktion som snabbt snappades upp av konkurrenterna som skapade egna varianter.
När Snapchat används skickas meddelanden snabbt iväg via appen. Detta kallas även för Dark Social eftersom det innebär att konversationer flyttas från en offentliga plattform som Facebook eller Twitter till privata konversationer. På samma sätt anses Facebook Messenger vara Dark Social.
Vem använder Snapchat?
Globalt har Snapchat 293 miljoner aktiva användare som varje månad sammanlagt producerar tre miljarder “snaps” varje dag. I Sverige använder 23% av befolkningen Snapchat dagligen.
Snapchat i Sverige används främst av personer födda på 00-talet, men även till viss del av 90-tal och 10-tal. I andra generationer är användningen relativt låg uppger svenskar och internet i rapporten för 2022. Av de som är födda på 00-talet använder 8 av 10 Snapchat varje dag. Bland denna generation är Snapchat den mest använda sociala medieplattformen på daglig basis.
6 olika typer av annonsformat
För att få ut så mycket som möjligt av din annons är det viktigt att välja den annonstyp som passar bäst för er verksamhet och mål. Vill ni skapa brand awareness, få mer webbplatstrafik, få fler appnedladdningar eller få fler köp?
Single Image or Video Ads
Story Ads
Collection Ads
Dynamic Product Ads
AR Lens Experience
Filter Ads
Hur annonserar man på Snapchat?
Liksom de flesta andra sociala medier erbjuder Snapchat möjligheten att använda ett Ads Manager (där ni skapar dina annonser) och ett Business Manager-konto (där ni hanterar annonskonton). Om ni har arbetat med t.ex. Facebooks annonsverktyg tidigare kommer ni att känna er som hemma eftersom de liknar varandra på många sätt.
Annonserna är uppdelade i tre olika kategorier
Awareness
Consideration
Conversions
Detta gör att Snapchats algoritmer kan arbeta fram mål och kontrollera visningen av annonser för att matcha målen, till exempel för att driva trafik till webbplatsen. När ni sedan skapar kampanjen kan ni välja mellan en daglig budget och en livstidsbudget.
Din inriktning kan sen baseras på fyra olika kategorier: Geografi, Demografi, Intressen och beteende och Mobil enhet.
Vill ni ha hjälp med att annonsera eller sätta upp en strategi på Snapchat?
Hur ska annonserna sättas upp och hur sätter vi en strategi framåt? Är osäkra på hur ni ska gå tillväga? På Frankly Media är vi experter inom digital marknadsföring och har mångårig erfarenhet av att arbeta på diverse sociala medie plattformar. Fyll i formuläret nedan så berättar vi gärna mer!
Ni kan även maila oss på info@franklymedia.nu