Tjänster

YouTube Ads byrå – Stockholm & Göteborg

Är ni intresserade av att börja annonsera på YouTube men är osäkra på hur ni ska börja? Vi på Frankly Media hjälper er gärna. Vi har gedigen erfarenhet av att annonsera på Youtube och god förståelse för vad som krävs för att se resultat. Tillsammans med er tar vi fram en strategi för att säkerställa att er YouTube-annonsering blir både kostnadseffektiv och träffsäker.

Så kommer du igång med Youtube annonsering

Youtube är den webbplats som får flest dagliga besök efter Google. Därmed är Youtube annonsering en god möjlighet för företag att nå ut med sina tjänster till en stor del av sin målgrupp. Att annonsera på Youtube erbjuder ett brett urval av inriktningsmetoder och annonsformat beroende på vald målsättning. Man kan skapa nischade målgrupper beroende på demografi, intresse och vad användarna tittar på för innehåll. Vi på Frankly Media har hjälpt ett flertal av våra kunder att sätta strategi för Youtube ads och vet vilken typ av innehåll som passar för plattformen.

Med oss som er digitala partner inom Youtube ads kan ni vara trygga i att vi tar fram en lösning som är rätt för just ert företag.

Vi hjälper er med SoMe, SEO & SEM

Det digitala landskapet förändras hela tiden och om man ej besitter erfarenhet av att arbeta med digital marknadsföring kan det lätt kännas övermäktigt. Vi på Frankly Media är en digitalbyrå som tillhandahåller det mesta inom digitala marknadsföringstjänster som SoMe, SEO & SEM. Som kunnig och erfaren digital partner värdesätter vi en nära kommunikation med våra kunder, och tror på full transparens genom hela samarbetet.

KUNDCASE | HOTEL DIPLOMAT

Hotel Diplomat -
Ett långsiktigt samarbete

KUNDCASE | CENTRALBADET

Vi ökar Centralbadets onlineförsäljning

Speak Frankly.

Kontakta oss på info@franklymedia.nu eller fyll i formuläret nedan.

Vi behöver ditt godkännande

Söker du jobb eller praktik? Gör din ansökan här

Fördelar med att annonsera på Youtube

Stor användarbas

Youtube har en stor användarbas med cirka 3 miljarder aktiva användare varje dag. Endast i Sverige beräknar man att 91% av befolkningen varit aktiv på plattformen vid något tillfälle. Detta gör Pinterest till en utmärkt plattform att nå ut till både befintliga och nya kunder.

Nå rätt målgrupp

Youtube har ett brett utbud av målgruppsstyrning. Rikta annonser baserat på demografi, intresse, beteende och sökord. Man kan även arbeta med retargeting och kundlistor.

Skapa en kampanj på nolltid

För att skapa en kampanj på Youtube kopplar man sitt Youtube-konto till sitt konto på Google Ads. Därefter kan man snabbt och smidigt skapa en kampanj utifrån ett flertal olika målsättningar.

Kostnadseffektivt

Youtube erbjuder ett flertal olika annonsformat och målsättningar där företag själva kan bestämma om de vill betala baserat på videovisningar eller exponeringar. Även om man har en mindre budget har man god möjlighet att nå ut brett.

Så jobbar vi med YouTube Ads

1. Analys

Vi inleder med att göra ett flertal analyser för att lägga en grund inför kommande strategi. Här ser vi över konkurrenter, målgrupper och innehåll för att säkerställa att vår annonsering blir så träffsäker och kostnadseffektiv som möjligt. Om ni redan har testat annonsering på Youtube innan gör vi även grundlig analys av era tidigare kampanjer.

2. Strategi

Utifrån våra analyser och med er digitala målsättning sätter vi sedan en strategi. Vi arbetar där utifrån dessa 5 frågor – Varför, vem, var, vad och när? Detta för att tydliggöra syfte, målgrupp, format, innehåll och perioder.

3. Uppsättning

I steg 3 ser vi till att koppla ihop Youtube med Google Ads och börjar sedan med uppsättningen av kampanjen. Om ni inte redan har ett konto på Youtube eller Google Ads bistår vi självklart med uppsättning av dessa, samt aktiverar konverteringsspårning.

4. Optimering

Vi arbetar löpande med optimering av aktiva kampanjer där vi säkerställer att vi tillämpar resultatdrivna optimeringar mot bestämda målsättningar.

5. Rapportering

Vi erbjuder löpande uppdateringar över hur er annonsering levererar mot er digitala målsättning. Varje månad sammanställer vi även en rapport som vi presenterar för er genom ett längre fysiskt eller digitalt möte där vi går in mer djupgående på hur föregående månad sett ut sett till utvalda nyckeltal.

Vanliga frågor & svar inom SoMe

Vad kostar det att annonsera på Youtube?

När ni annonserar på Youtube bestämmer ni själva hur mycket ni ska spendera och Youtube ads fungerar även om man har en mindre budget. Priset varierar mellan olika annonsformat och målsättningar, men räkna med att det krävs minst 100 kr per dag för att se resultat.

Behöver jag en Youtube-kanal för att annonsera på Youtube?

Ja, för att annonsera på Youtube behöver man sätta upp en Youtube-kanal innan. Via den laddar ni upp era annons-videos och aktiverar sedan kampanjen genom Google Ads.

Var och när visas dina annonser på Youtube?

Var och när era annonser visas beror på vilket annonsformat ni väljer. Youtube erbjuder annonsformat som visas före, under eller efter att användaren tittat på en video. Man kan även välja korta eller längre annonser, som beroende på format är möjliga för användaren att hoppa över efter en viss tid har passerat.

Senaste nytt från Kunskapsbanken

SEO
Google Consent Mode V2 – Ett krav för annonsörer på Google.

Under mars 2024 lanseras Google Consent Mode v2 som svar på Digital Markets Act från...

Läs mer
SoMe
Omnikanal-marknadsföring: vi guidar dig

Upptäck kraften i omnikanal-marknadsföring och hur den kan skapa enhetliga och engagerande kundupplevelser över olika...

Läs mer
SoMe
Så ökar du organisk räckvidd 2024

Att öka organisk räckvidd kan kännas svårt med konstanta algoritmuppdateringar. Läs våra konkreta tips på...

Läs mer