Paid Search

Checklista för Google Ads: 5 sätt att granska och optimera era kampanjer för att öka resultaten

Förbättra er Google Ads-framgång med våra experttips! Granska, optimera och rikta in er mot rätt målgrupper för att maximera ROAS och konverteringar.

Google Ads kan vara ett kraftfullt verktyg för att driva trafik, generera leads och öka försäljningen.

Det kan dock vara en komplicerad uppgift att hantera kampanjer framgångsrikt – särskilt som småföretagare som konkurrerar om söksynlighet med de stora annonsörerna.

 

Mellan målgruppsinriktning, konverteringsspårning och sökordsoptimering är det mycket som avgör för att göra en Google Ads-kampanj effektiv.

 

Så om ni ska investera er dyrbara tid och pengar kan ni lika gärna få det resultat som ni förtjänar.

Med det sagt, låt oss utforska hur ni kan göra detta.

1. Hur man förbättrar Google Ads målgruppsinriktning

En av de vanligaste fallgroparna i Google Ads-kampanjer är felaktig målgruppsinriktning, eftersom många tenderar att ignorera eller försumma att välja huvuddelen av sin målgrupp.

 

Det uppskattas att 37 miljarder dollar i marknadsföringsutgifter slösas bort varje år på grund av dålig inriktning och brist på relevans.

Det är därför det är viktigt att optimera er målgruppsinriktning effektivt genom att förfina era inställningar för att säkerställa att de överensstämmer med era kampanjmål och målgruppsdemografi.

 

 Du kan välja och segmentera din målgrupp baserat på följande:

– Vilka de är
– Deras intressen och vanor
– Vad de aktivt söker
– Personer som redan har interagerat med dina annonser eller din webbplats och som kanske kommer tillbaka

 

Google erbjuder många in-market- och affinity-målgrupper att välja mellan, och ni kan också lägga till budjusteringar för att betona de mest relevanta målgrupperna.

Ett annat alternativ är att skapa anpassade målgruppssegment med hjälp av webbadresser, kundlistor och nyckelord.

2. Hur man förbättrar framtida konverteringar med konverteringsspårning

Korrekt konverteringsspårning är avgörande för att fastställa ROAS och mäta effektiviteten i era Google Ads-kampanjer.

Om ni inte tar er tid att konfigurera konverteringsspårningen på rätt sätt går ni miste om värdefull information om vad som får era kunder att konvertera.

Med Google Ads kan ni spåra konverteringsåtgärder som webbköp och registreringar, telefonsamtal, appinstallationer och åtgärder i appen, lokala åtgärder med mera.

3. Hur man fokuserar på sökordsrelevans och inriktning

Hur framgångsrika era Google Ads-kampanjer blir beror i slutändan på hur relevanta era sökord är.

Irrelevanta eller dåligt riktade söktermer kan leda till bortkastade annonsutgifter och trafik av låg kvalitet.

Vilka sökord är irrelevanta?

Om ni väljer “fel” sökord för era kampanjer betyder det vanligtvis att de söktermer eller fraser du använder inte stämmer överens med de produkter, tjänster eller innehåll som erbjuds på er webbplats.

Om ni till exempel äger en klädaffär som specialiserar sig på formella kläder, skulle det vara irrelevant att rikta in sökord relaterade till avslappnade eller atletiska kläder.

Och i slutändan kommer dessa sökord inte att korrekt återspegla användarnas avsikter eller locka din önskade målgrupp.

Att se till att ni riktar in er på rätt sökord hjälper till att säkerställa att annonserna visas för användare som är intresserade av eller aktivt söker efter vad ni har att erbjuda.

Hur man hittar relevanta nyckelord som kommer att locka rätt besökare

Först vill ni genomföra grundlig sökordsanalys för att identifiera relevanta sökord som överensstämmer med era kampanjmål och målgruppsintention.

Sedan vill ni se till att förfina era sökordslistor regelbundet så att de förblir riktade och effektiva.

Oavsett om ni använder en exakt sökordsmatchning eller en bred matchningstyp bör ni kontinuerligt granska för att se till att ni når rätt målgrupp.

4. Hur ni hanterar era negativa sökordslistor

Om ni inte skapar negativa sökordslistor kan det leda till att annonserna visas för irrelevanta sökfrågor, vilket leder till bortkastade klick och låga konverteringsgrader.

När ni konfigurerar era kampanjer vill ni skapa dessa listor för att förhindra att era annonser aktiveras av vissa söktermer som inte är relevanta för ert företag eller sannolikt kommer att locka klick från era riktade användare.

En negativ sökordslista är ett effektivt sätt att utesluta specifika kategorier av sökord över flera kampanjer eller hela kontot. 

Att gå igenom enskilda negativa sökord i en kampanj eller annonsgrupp kan dock vara ganska tidskrävande, ungefär som att identifiera duplicerade sökord.

Med negativa sökordslistor kan ni organisera vissa sökord i grupper och enkelt tillämpa dem på olika kampanjer.

För att komma åt den här funktionen i Google Ads, navigera till Verktyg och inställningar>> Delat bibliotek >> Negativa sökordslistor.

Att skapa och regelbundet uppdatera en lista med negativa sökord är en viktig del av att optimera era kampanjer och se till att annonserna når rätt målgrupp.

5. Så integrerar ni er Google Business-profil

Genom att integrera er Google Business Profile med era Google Ads-kampanjer kan ni inte bara öka er lokala synlighet utan också förbättra den övergripande prestandan för annonserna.

En Google-företagsprofil är ett kostnadsfritt verktyg som gör det möjligt för företag att skapa och hantera sin närvaro på nätet och tillhandahålla viktig information som plats, kontaktuppgifter, öppettider och kundrecensioner för att hjälpa användare att hitta och komma i kontakt med dem på Google Sök och Maps.

Ni bör se till att era Google Business-profiler är korrekt kopplade till era annonser och optimera dem för lokal SEO för att maximera räckvidd inom er målmarknad.

Med platstillgångar från Google Business-sidor kan era annonser visa information som: adress, en karta till platsen eller avståndet till ert företag för att hjälpa människor att hitta era butiker.

Personer kan sedan klicka eller trycka på er plats när den visas med er slutliga annons för att få ytterligare information om er plats på platssida, som innehåller den mest relevanta företagsinformationen på ett och samma ställe.

Behöver ni hjälp?

Behöver ni hjälp med att komma igång med marknadsföring? Vi hjälper er med allt inom digital marknadsföring. Läs mer om våra digitala tjänster inom SEO, SEM och SOME eller kontakta någon av våra kontor, digitalbyrå Stockholm eller Digitalbyrå Göteborg.