SEM

4 anledningar till att testa Bing Ads

Att använda sig av sökmotormarknadsföring (SEM) är idag för ett flertal företag ett snabbt och effektivt sätt att driva in trafik, generera köp/leads och öka ens intäkter. För de flesta förknippas SEM oftast med annonsering på Google, och något som inte är särskilt förvånande i och med deras överlägsna marknadsandelar. Däremot existerar det idag ett flertal andra alternativa sökmotorer som företag inte bör bortse från, Bing Ads är ett av dem.

Bing Ads växer varje år

Bing Ads har de senaste åren haft en god utveckling för annonsplattformen som vuxit för varje år och som idag innehar 12% av den europeiska marknaden. Och även om det inte råder någon tvekan att Bing är underdog för Google så sker de framsteg inom områden som Google Ads har haft svårt för – Googles betalda sökklick har nämligen faktiskt avtagit med 11% jämfört med förra året.

Detta är något som givetvis talar för att plattformen gör något rätt, men vad är de egentliga fördelarna? I detta inlägg kommer vi belysa er med 4 goda anledningar till att prova på annonsering på Bing.

1. Bing Ads har mindre konkurrens och lägre CPC-kostnader

FIdag använder Bing Ads en liknande auktion som Google Ads, och eftersom de flesta annonsörer idag vill synas på Google är ett fåtal lika angelägna om att synas på Bing vilket därav bidragit till minskad konkurrens. Med lägre konkurrens så leder detta ofta till att CPC-kostnaden minskar (klickkostnaden) samt bättre annonspositioner som resulterar i lägre totala kostnader för ens annonsering på Bing i jämförelse med Google.

2. Bing Ads erbjuder mer detaljerad kontroll på kampanj- och annonsgruppsnivå

Till skillnad från Google Ads har du i Bing möjlighet att tilldela olika kampanjer olika tidzoner. Detta gör så att sofistikerade annonsstrategier blir mycket lättare att hantera i Bing, särskilt om dina kampanjer når ut internationellt.
 
I Google Ads låter Google dig ställa in inställningar för nätverk, plats, annonsschemaläggning, språk, och annonsväxling på kampanjnivå och annonsgrupper är begränsade till dess inställningar på kampanjnivå. På Bing Ads ges istället möjligheten att välja på annonsgruppsnivå, vilket gör att du snabbt kan justera en inställning för en viss annonsgrupp utan att behöva gå igenom besväret med att skapa en helt ny kampanj för att göra ändringen.

3. Bing Ads har bättre styrningsalternativ för enheter

År 2013 kritiserades Google av Paid Search Community när de tvingade migreringen till förbättrade kampanjer, där kampanjer som standard är inriktade på alla enheter (datorer, surfplattor och mobiler). Annonsörer på Google kan idag kan justera sina bud för utvalda enheter men dessvärre kan man inte helt exkludera någon av dem.
 
Även om Bing planerar att ta bort vissa inriktningsalternativ, kan Bing-annonsörer för närvarande välja att utesluta trafik helt från exempelvis datorer eller surfplattor för sina kampanjer. Annonsörer kan dessutom idag rikta in sig på mobila enheter med utvalda operativsystem, vilket inte alls är möjligt med Google.

4. Bing Ads erbjuder mer transparens och kontroll för sök partner styrning

På Google erbjuds du som annonsör två val på kampanjnivå: rikta in dig på Google sök, eller rikta in dig på Google sök- & sökpartners. Det finns inget alternativ mellan dessa, vilket begränsar dig som annonsör att exkludera en specifik sökpartner. Och det går dessutom de facto inte att se vilken partnersida som faktiskt driver relevant trafik till din hemsida.
 
Bing däremot tillåter deras annonsörer flexibiliteten att rikta in sig på exempelvis bara Bing & Yahoo, enbart utvalda sökpartners, eller bådadera på annonsgruppsnivå. Det går dessutom att i rapporten för Bing att få fram information kring exakt vilka sökpartners som genererat trafik till sajten, vilken inte går att utläsa med Google.

Behöver ni hjälp mer er digitala synlighet?

Vi hjälper er med allt inom digital marknadsföring och sökmotoroptimering. Läs mer om våra digitala tjänster inom SEO, SEM & SoMe eller kontakta något av våra kontor, Digitalbyrå Stockholm eller Digitalbyrå Göteborg.

Använd formuläret här nedan eller maila oss på info@franklymedia.nu