KUNDCASE – HeadCare
Vi sköter HeadCare’s samtliga digitala kanaler
Frankly Media fick förtroendet att sköta HeadCares digitala marknadsföring som innefattar alla kanaler så som SEO, SEM, Sociala medier och E-postmarknadsföring!
Resultat – Ökade intäkterna till över 1 miljon
Om HeadCare
HeadCare säljer hårvård- och skönhetsprodukter online på deras e-handel headcare.se. HeadCare har ett brett sortiment och erbjuder i dag populära varumärken så som Kerastase, Maria Nila, BareMinerals, Cloud Nine och Balmain med flera.
Det är en bransch med många stora aktörer som Lyko, Nordic Feel och Bangerhead. Målet är att expandera verksamheten med ökad försäljning och ökad trafik och att bli störst i Sverige på hårvård- och skönhetsprodukter!
Om HeadCare
HeadCare säljer hårvård- och skönhetsprodukter online på deras e-handel headcare.se. HeadCare har ett brett sortiment och erbjuder i dag populära varumärken så som Kerastase, Maria Nila, BareMinerals, Cloud Nine och Balmain med flera.
Det är en bransch med många stora aktörer som Lyko, Nordic Feel och Bangerhead. Målet är att expandera verksamheten med ökad försäljning och ökad trafik och att bli störst i Sverige på hårvård- och skönhetsprodukter!
Innan Frankly Media
Innan samarbetet med Frankly Media var HeadCare i stort sett osynliga i sina organiska och betalda kanaler. Med en blygsam försäljning och få sessioner/månaden krävdes nya tag för att kunna ta över hårt konkurrensutsatta marknadsandelar.
Transaktioner/mån
Intäkter
Sessioner/mån
Frankly Media ökade intäkterna med 44%
Målet för HeadCare har alltid varit att växa i samtliga kanaler. Under 6 månader med Frankly Media har intäkterna ökat kraftigt:
%
Transaktioner
%
Konverteringsgrad
%
Intäkter
Frankly Media ökade intäkterna med 44%
Målet för HeadCare har alltid varit att växa i samtliga kanaler. Under 6 månader med Frankly Media har intäkterna ökat kraftigt:
%
Transaktioner
%
Konverteringsgrad
%
Intäkter
Nytt mål: Öka intäkterna med 70% på en månad
Tack vare våra fina siffror valde HeadCare att under april månad, när många företag växlade ner, att gasa! Vi fick ett tydligt mål att arbeta efter: Öka intäkterna från 525 000 kr/mån till 900 000 kr/mån. Det är en ökning med hela 70%!
Vi älskar utmaningar och tack vare en strategiplan från Frankly Media ökades medieinvesteringen från 25 000 kr till 75 000 kr.
Strategiplan
Ökad konverteringsgrad från Facebook Ads
En ökad budget öppnar upp betydligt fler möjligheter för sociala medier.
Våra annonser på Facebook har tidigare fungerat bra men med begränsad budget hade möjligheten att använda plattformens alla funktioner och annonsutrymmen begränsats. Med en vass målgruppsanalys kunde vi rikta våra annonser till personer som enligt vår data stod för mest andel av intäkterna. Vi skapade även Look-a-like-målgrupper som har liknande beteende som tidigare köpare på headcare.se.
Vi aktiverade annonsering på Instagram och visade annonser för en köpstark målgrupp som engagerar och integrerar med HeadCares erbjudanden. Vi började även skapa och publicera organiskt content som tilltalar målgruppen. HeadCares följare har på bara en månad ökat med 70%.
Sociala medier har tidigare varit en relativt platt kanal för HeadCare men under bara en månad har försäljningen och konverteringsgraden ökat. Vi följer kunden från första besöket hela vägen till köp och visar hela tiden riktade och relevanta annonser genom hela kundresan!
%
Konverteringsgrad
%
Transaktioner
%
Intäkter
Strategiplan
Ökad konverteringsgrad från Facebook Ads
En ökad budget öppnar upp betydligt fler möjligheter för sociala medier.
Våra annonser på Facebook har tidigare fungerat bra men med begränsad budget hade möjligheten att använda plattformens alla funktioner och annonsutrymmen begränsats. Med en vass målgruppsanalys kunde vi rikta våra annonser till personer som enligt vår data stod för mest andel av intäkterna. Vi skapade även Look-a-like-målgrupper som har liknande beteende som tidigare köpare på headcare.se.
Vi aktiverade annonsering på Instagram och visade annonser för en köpstark målgrupp som engagerar och integrerar med HeadCares erbjudanden. Vi började även skapa och publicera organiskt content som tilltalar målgruppen. HeadCares följare har på bara en månad ökat med 70%.
Sociala medier har tidigare varit en relativt platt kanal för HeadCare men under bara en månad har försäljningen och konverteringsgraden ökat. Vi följer kunden från första besöket hela vägen till köp och visar hela tiden riktade och relevanta annonser genom hela kundresan!
%
Konverteringsgrad
%
Transaktioner
%
Intäkter
Billigare konverteringar i Google Ads
Google Ads har tidigare varit en kanal som konverterat bra men med större budget kunde vi öka synligheten ytterligare! HeadCare är just nu med och slåss om visningsandel mot stora jättar såsom Lyko, Nordic Feel och Bangerhead.
Vi annonserar mer träffsäkert än vad som har gjorts tidigare och har därmed sänkt kostnaden per konvertering med 22%.
För varje krona som HeadCare lägger på annonsering får dem över 9 kr tillbaka!
Vi använder oss av dynamiska annonser och utökade textannonser för maximal försäljning.
%
CPA
%
Intäkter
%
ROAS
Billigare konverteringar i Google Ads
Google Ads har tidigare varit en kanal som konverterat bra men med större budget kunde vi öka synligheten ytterligare! HeadCare är just nu med och slåss om visningsandel mot stora jättar såsom Lyko, Nordic Feel och Bangerhead.
Vi annonserar mer träffsäkert än vad som har gjorts tidigare och har därmed sänkt kostnaden per konvertering med 22%.
För varje krona som HeadCare lägger på annonsering får dem över 9 kr tillbaka!
Vi använder oss av dynamiska annonser och utökade textannonser för maximal försäljning.
%
CPA
%
Intäkter
%
ROAS
Vi ökar engagemang med sociala medier
HeadCare’s organiska kanaler på Instagram och Facebook har tidigare varit inaktiva. En del av vår strategiplan var att skapa snyggt content som tilltalar målgruppen.
Vi skapar och publicerar dagligen engagerande och inspirerande innehåll till Instagram Stories, Instagram Feed och Facebook Feed. På kort tid har vi ökat antalet följare med 60%! Vi anordnar även tävlingar på sociala medier som ökar engagemanget och antalet följare ytterligare!
Attraktiva erbjudanden med E-postmarknadsföring
E-postmarknadsföring har tidigare varit en viktig kanal för HeadCare. Vi ser dock att antalet köp från e-postutskicken har minskat.
Med vår nya strategiplan ändrade vi tid och dag för utskick och skapade en helt ny design på e-posten. Efter våra förändringar ökade både intäkterna och antalet transaktioner.
%
Transaktioner
%
Intäkter
Attraktiva erbjudanden med E-postmarknadsföring
E-postmarknadsföring har tidigare varit en viktig kanal för HeadCare. Vi ser dock att antalet köp från e-postutskicken har minskat.
Med vår nya strategiplan ändrade vi tid och dag för utskick och skapade en helt ny design på e-posten. Efter våra förändringar ökade både intäkterna och antalet transaktioner.
%
Transaktioner
%
Intäkter
Ökad organisk synlighet med sökmotoroptimering (SEO)
Med sökmotoroptimering har vi ökat synligheten för headcare.se i det organiska sökresultatet. Som följd av vårt SEO-arbete tävlar HeadCare nu med giganter som Lyko och Nordic Feel i det organiska sökresultatet.
%
Intäkter
%
Transaktioner
%
Konverteringsgrad
Ökad organisk synlighet med sökmotoroptimering (SEO)
Med sökmotoroptimering har vi ökat synligheten för headcare.se i det organiska sökresultatet. Som följd av vårt SEO-arbete tävlar HeadCare nu med giganter som Lyko och Nordic Feel i det organiska sökresultatet.
%
Intäkter
%
Transaktioner
%