Lina kliver in som Paid Media Specialist på Frankly Media. Hon kommer närmast från Varbergs Kusthotell och har tidigare jobbat på R2 Branding och TMRW.
Berätta om din roll på Frankly Media?
Min roll handlar främst om att optimera betald annonsering på sociala medier och Google Ads. Jag hjälper våra kunder med allt från att skapa annonser – bildredigering, copy och kreativa koncept – till att ta fram strategier, målgruppsanalyser och rapportering. Men det jag tycker är allra roligast är att jobba hands-on med optimering och se hur små justeringar kan göra stor skillnad!
Vad har du för förväntningar?
Att få utvecklas och lära mig massor! Både genom att fördjupa mina kunskaper inom paid och genom att upptäcka helt nya områden inom marknadsföring, framförallt inom SEO. Jag ser också fram emot att jobba med många spännande kunder och branscher, och förstås att hänga med alla grymma kollegor.
Vilka trender ser du inom Paid Media?
Just nu handlar det mycket om “people, not brands”. Att bygga varumärket genom människorna bakom, snarare än att bara låta varumärket tala för sig självt. Något som kan appliceras både för betalt och organiskt innehåll. Det handlar inte nödvändigtvis om influencers, utan snarare om att låta exempelvis medarbetare vara ansiktet utåt. Ett lysande exempel på det är parfymvarumärket Essnce, som verkligen lyckats skapa engagemang på det sättet.
I vilka annonsformat ser du bäst resultat just nu?
Instagram Stories konverterar riktigt bra, särskilt bland yngre användare och inom shopping. UGC-material fungerar allra bäst, och vi ser också att textade videor presterar bättre när någon pratar, det gör att fler hänger kvar och tar in budskapet.
Vad gör du för att koppla av efter en lång arbetsdag?
Då njuter jag av en god middag som min sambo lagat, gärna framför en matlagningsvideo eller en vlogg från någon som reser runt i Japan (mitt drömresmål nr 1).
Hur skulle dina vänner beskriva dig i tre ord?
Optimistisk, lugn och stöttande.