FRANKLY MEDIA

Kundcase – HeadCare

Frankly Media fick förtroendet att sköta HeadCares digitala marknadsföring som innefattar alla kanaler så som SEO, SEM, Sociala medier och E-postmarknadsföring!

Om HeadCare

HeadCare säljer hårvård- och skönhetsprodukter online på deras e-handel headcare.se. HeadCare har ett brett sortiment och erbjuder i dag populära varumärken så som Kerastase, Maria Nila, BareMinerals, Cloud Nine och Balmain med flera.


Det är en bransch med många stora aktörer som Lyko, Nordic Feel och Bangerhead. Målet är att expandera verksamheten med ökad försäljning och ökad trafik och att bli störst i Sverige på hårvård- och skönhetsprodukter!

HeadCare Kundcase

Innan Frankly Media

Innan samarbetet med Frankly Media var HeadCare i stort sett osynliga i sina organiska och betalda kanaler. Med en blygsam försäljning och få sessioner/månaden krävdes nya tag för att kunna ta över hårt konkurrensutsatta marknadsandelar.

Transaktioner/mån

Intäkter

Sessioner/mån

Frankly Media ökade intäkterna med 44%

Målet för HeadCare har alltid varit att växa i samtliga kanaler. Under 6 månader med Frankly Media har intäkterna ökat kraftigt:

Under våra 6 månader tillsammans har vi även ökat andra avgörande nyckeltal för en e-handel:

%

Transaktioner

%

Konverteringsgrad

%

Intäkter

Nytt mål: Öka intäkterna med 70% på en månad

Tack vare våra fina siffror valde HeadCare att under april månad, när många företag växlade ner, att gasa! Vi fick ett tydligt mål att arbeta efter: Öka intäkterna från 525 000 kr/mån till 900 000 kr/mån. Det är en ökning med hela 70%!


Vi älskar utmaningar och tack vare en strategiplan från Frankly Media ökades medieinvesteringen från 25 000 kr till 75 000 kr.

Strategiplan

Ökad konverteringsgrad från Facebook Ads

En ökad budget öppnar upp betydligt fler möjligheter för sociala medier.

Våra annonser på Facebook har tidigare fungerat bra men med begränsad budget hade möjligheten att använda plattformens alla funktioner och annonsutrymmen begränsats. Med en vass målgruppsanalys kunde vi rikta våra annonser till personer som enligt vår data stod för mest andel av intäkterna. Vi skapade även Look-a-like-målgrupper som har liknande beteende som tidigare köpare på headcare.se.

Vi aktiverade annonsering på Instagram och visade annonser för en köpstark målgrupp som engagerar och integrerar med HeadCares erbjudanden. Vi började även skapa och publicera organiskt content som tilltalar målgruppen. HeadCares följare har på bara en månad ökat med 70%.

Sociala medier har tidigare varit en relativt platt kanal för HeadCare men under bara en månad har försäljningen och konverteringsgraden ökat. Vi följer kunden från första besöket hela vägen till köp och visar hela tiden riktade och relevanta annonser genom hela kundresan!

Under våra 6 månader tillsammans har vi även ökat andra avgörande nyckeltal för en e-handel:

%

Konverteringsgrad

%

Transaktioner

%

Intäkter

Vi ökar engagemang med sociala medier

HeadCare’s organiska kanaler på Instagram och Facebook har tidigare varit inaktiva. En del av vår strategiplan var att skapa snyggt content som tilltalar målgruppen.

Vi skapar och publicerar dagligen engagerande och inspirerande innehåll till Instagram Stories, Instagram Feed och Facebook Feed. På kort tid har vi ökat antalet följare med 60%! Vi anordnar även tävlingar på sociala medier som ökar engagemanget och antalet följare ytterligare!

Billigare konverteringar i Google Ads

Google Ads har tidigare varit en kanal som konverterat bra men med större budget kunde vi öka synligheten ytterligare! HeadCare är just nu med och slåss om visningsandel mot stora jättar såsom Lyko, Nordic Feel och Bangerhead.


Vi annonserar mer träffsäkert än vad som har gjorts tidigare och har därmed sänkt kostnaden per konvertering med 22%. För varje krona som HeadCare lägger på annonsering får dem över 9 kr tillbaka! Vi använder oss av dynamiska annonser och utökade textannonser för maximal försäljning.

%

CPA

%

Intäkter

%

ROAS

%

Transaktioner

%

Intäkter

Attraktiva erbjudanden med E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring har tidigare varit en viktig kanal för HeadCare. Vi ser dock att antalet köp från e-postutskicken har minskat.


Med vår nya strategiplan ändrade vi tid och dag för utskick och skapade en helt ny design på e-posten. Efter våra förändringar ökade både intäkterna och antalet transaktioner.

Attraktiva erbjudanden med E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring har tidigare varit en viktig kanal för HeadCare. Vi ser dock att antalet köp från e-postutskicken har minskat.


Med vår nya strategiplan ändrade vi tid och dag för utskick och skapade en helt ny design på e-posten. Efter våra förändringar ökade både intäkterna och antalet transaktioner.

%

Transaktioner

%

Intäkter

Ökad organisk synlighet med sökmotoroptimering (SEO)

Med sökmotoroptimering har vi ökat synligheten för headcare.se i det organiska sökresultatet. Som följd av vårt SEO-arbete tävlar HeadCare nu med giganter som Lyko och Nordic Feel i det organiska sökresultatet.

På 6 månader har headcare.se klättrat totalt 2704 positioner på viktiga söktermer i det organiska sökresultatet. Antalet användare som hittar till deras hemsida har ökat med 128%. Hemsidan driver idag väldigt relevant trafik som har ökat konverteringsgraden med 149%.

%

Intäkter

%

Transaktioner

%

Konverteringsgrad

Resultat

Målet var att öka försäljningen till 900 000 kr under april månad. Vi på Frankly Media nöjde oss inte där. Tack vare vår strategiplan kunde vi öka intäkterna till 1 162 000 kr. Det är en ROAS på totalt 1500%. För varje krona som spenderas på Paid Media får HeadCare alltså 15 kr tillbaka.

HeadCare har nu ökat sin budget ytterligare och det ger oss möjlighet att nå ut till ännu fler personer och öka intäkterna mer. Vi kommer aktivera fler kanaler så som Google Shopping och dynamiska produktannonser på sociala medier.