FRANKLY MEDIA

Kundcase – Matkompaniet

För importören och grossisten Matkompaniet arbetar vi med SEO, SEM och SoMe i syfte att driva mer trafik och försäljning i webbshopen. Under ett år av optimering har vi ökat intäkterna med +465% och transaktionerna med 71%. Vi jobbar även parallellt med det egna varumärket Matgåvan som erbjuder matvaror och delikatesser i presentformat för privatpersoner och företag.

Om Matkompaniet

Sedan 1990 är Matkompaniet en uppskattad grossist och importör av matvaror. I dag driver de även en e-handel och det egna konceptet Matgåvan.

Matkompaniets nisch är att erbjuda unika matvaror av högre kvalitet, med allt från såser och kryddor till snacks, godis och dryck.

En betydande andel av leverantörerna är mindre producenter belägna i Sverige som tillhandahåller ett närproducerat sortiment.

Matkompaniet finns till för dig som uppskattar livets goda och gärna upptäcker nya spännande smaker och produkter.

SEO

Det primära målet för alla kanaler är att öka försäljningen, samtidigt som vi vill driva mer trafik och vinna mer mark runtom i Sverige.

Jämfört med 2018 så har både transaktionerna och intäkterna ökat markant organiskt.

%

Transaktioner

Placeringar på förstasidan

%

Intäkt

Placeringar pos.11-30

%

CTR från 3% till 9%

%

Ökad konverteringsgrad från 0,10% till 1,30%

Google Ads (SEM)

Sökannonseringen stöttar våra övergripande mål kring försäljning och trafik, som vi till stor del får in organiskt.

Jämfört med föregående år så är kan vi se en högre konverteringsgrad och ett större engagemang i form av klickfrekvens.

Social

Genom nischade tidpunkter och väl valda målgrupper har vi kunnat se fina resultat på både Instagram och Facebook.

Vi ser dels att trafiken är betydligt högre, men även intäkterna och antalet transaktioner har ökat.

%

Ökad trafik från social

%

Ökning av intäkter

%

Ökning av transaktioner

Totalt

%

Trafikökning

%

Ökning av transaktioner

%

Ökning av intäkter