KUNDCASE – MELIMELI

Från miljon till miljoner
– en soffa i taget.

Året är 2020. I skuggan av rådande pandemi beslutar sig möbelföretaget MELIMELI för att göra en satsning på det digitala och börjar jakten på en trogen följeslagare till den resa som väntar framöver.

 

Som av ödet kommer MELIMELI i kontakt med Frankly Media och resten är historia, så att säga.

Utveckling sedan 2019

%

Omsättning

%

Antal köp

%

Användare

Samarbetet med MELIMELI har vuxit sig till bli en lång vänskap och framgångarna har avlöst varandra. Sedan vi inledde vårt samarbete har MELIMELI ökat sin omsättning från ett par miljoner till närmare 50 miljoner SEK under 2021. Inte illa, om vi får säga vad vi tycker. Men vilka byggstenar är det egentligen som ligger till grund för vårt lyckade samarbete? Låt oss backa bandet och kika närmare på denna framgångssaga!

MELIMELI Kundcase

MELIMELI – Designmöbler för det Skandinaviska hemmet

MELIMELI är ett inredningsföretag grundat av Amelia Widell som erbjuder designmöbler och inredning online. Varje möbel är noggrant designad för att värna om hemmet som en plats för återhämtning med visionen att skapa möbler som ska hålla i en livstid, oavsett hur livet förändras längs vägen.

 

MELIMELI välkomnar dig in i en värld av mjuk sammet och punkiga prickar som förenas i skandinavisk design. Signatursofforna BLANCA, LUCA & DAHLIA har blivit favoriter i många svenska hem och du hittar även ett exklusivt sortiment av bland annat fåtöljer, puffar, bänkar, mattor, sänggavlar. Tillsammans skapar kollektionen en estetisk helhet som uttrycker din personliga stil i hemmet.

 

MELIMELI – Designmöbler för det Skandinaviska hemmet

MELIMELI är ett inredningsföretag grundat av Amelia Widell som erbjuder designmöbler och inredning online. Varje möbel är noggrant designad för att värna om hemmet som en plats för återhämtning med visionen att skapa möbler som ska hålla i en livstid, oavsett hur livet förändras längs vägen.

 

MELIMELI välkomnar dig in i en värld av mjuk sammet och punkiga prickar som förenas i skandinavisk design. Signatursofforna BLANCA, LUCA & DAHLIA har blivit favoriter i många svenska hem och du hittar även ett exklusivt sortiment av bland annat fåtöljer, puffar, bänkar, mattor, sänggavlar. Tillsammans skapar kollektionen en estetisk helhet som uttrycker din personliga stil i hemmet.

 

MELIMELI P.F (PRE-FRANKLY)

Redan i ett tidigt skede kunde vi slå fast att det fanns ett antal problem med spårningen av trafik och konverteringar som den tidigare byrån inte hade hanterat. Addera bristande kommunikation och dyra strategier utan vidare optimering och vem som helst hade kunnat konstatera att något inte stod riktigt rätt till.  

 

Målet var dock tydligt från start – att öka varumärkeskännedom, driva mer trafik till webbplatsen samt öka försäljningen online. Det kan väl inte vara så svårt, eller?

 

MELIMELI Kundcase

Från 7 miljoner till över 24 miljoner
i omsättning på ett år

På Frankly Media arbetar vi utifrån ett helhetstänk. För att bygga en hållbar strategi räcker det inte att bara kolla på antalet konverteringar eller hur mycket trafik som kommer in till sidan. Det gäller att göra sin läxa, lära sig om verksamheten och utforma strategier som passar de unika förutsättningarna hos våra kunder. Och det är ju just det arbetet som gör vårt jobb så otroligt kul!

 

Hos MELIMELI gick vi in och optimerade tidigare strategier genom att frångå de dyra taktiker som använts tidigare. För oss är det viktigt att samtliga kanaler arbetar efter samma röda tråd vare sig det gäller organiskt sök, betalt sök eller annonsering sociala medier. För MELIMELI hade vi ett helhetsansvar för SEO, och digital annonsering inom SEM och Sociala medier och kunde därigenom säkerställa att vi levererade samma budskap oavsett om man hittade oss organsikt eller via vår annonsering. 

 

Genom att beakta helheten valde vi att implementera en strategi med mer detaljerad styrning, specifika sökord med större anknytning till varumärket och tydliga målgrupper. Från att stirra sig blinda på nyckeltal som antal köp och besökare skiftade vi fokus till ROAS med soffan som en nyckelprodukt för att nå ökad lönsamhet.

 

Med hjälp av en otroligt välarbetad strategi framtagen av våra kunniga specialister lyckades vi redan efter första året öka omsättningen med över 240% trots rådande pandemi – en rejäl skjuts av antalet konverteringar som ökade från 454 till hela 1 978.

MELIMELI Kundcase

Inifrån och ut – lyssna på dina kunder

Och låt oss inte glömma materialet. För visst kan alla ta fräcka och fina bilder, men vad är det egentligen som konverterar?

 

Att växla upp är inte bara en fråga om ökad medieinvestering utan även att effektivisera våra strategier. Ett tydligt exempel är hur vi har utformat strategin för MELIMELIs sociala medier. Där arbetar vi aktivt med mallar för AWON*-kampanjer för att ge större fokus till styrningar och lämnar utrymme för mer kreativa lösningar vid större kampanjnedslag.  

 

För MELIMELI är produkterna kärnan med fokus på lagervaror och snabba leveranser som starkt särskiljer företaget från sina konkurrenter. Att vara tydlig i er kommunikation är nyckeln. Annars finns risken att fastna i fällan där ni tar för givet att konsumenter vet vilka ni är. Ni har stenkoll, men konsumenten kanske inte har någon aning alls. Tänk “inifrån och ut”. 

 

 

Inifrån och ut – lyssna på dina kunder

Och låt oss inte glömma materialet. För visst kan alla ta fräcka och fina bilder, men vad är det egentligen som konverterar?

 

Att växla upp är inte bara en fråga om ökad medieinvestering utan även att effektivisera våra strategier. Ett tydligt exempel är hur vi har utformat strategin för MELIMELIs sociala medier. Där arbetar vi aktivt med mallar för AWON*-kampanjer för att ge större fokus till styrningar och lämnar utrymme för mer kreativa lösningar vid större kampanjnedslag.

 

För MELIMELI är produkterna kärnan med fokus på lagervaror och snabba leveranser som starkt särskiljer företaget från sina konkurrenter. Att vara tydlig i er kommunikation är nyckeln. Annars finns risken att fastna i fällan där ni tar för givet att konsumenter vet vilka ni är. Ni har stenkoll, men konsumenten kanske inte har någon aning alls. Tänk “inifrån och ut”.

 

 

Frankly Media och MELIMELI siktar högt 2022

Tillsammans med MELIMELI gick vi in i 2021 med målet att öka försäljningen och stärka den digitala närvaron – och nog lyckades vi även den här gången.

SIFFROR 2021 vs 2020

%

Användare

%

Antal köp

%

Omsättning

Under 2021 har vi lagt mycket tid vid att utforska och optimera aktiva kanaler med kreativa strategier för att hitta nya innovativa lösningar för ökad tillväxt. Med facit i hand kan vi dock konstatera att vi står inför en tydlig förändring av hur vi kommer kunna arbeta med det digitala framöver. Noggrann och långsiktig bearbetning av aktuella målgrupper kommer vara en avgörande faktor för framtida tillväxt och likaså planering av såväl kampanjer som annonsmaterial.

 

Annonsering i all ära, men det gäller även att vårda den organiska trafiken. Vi genomför ett gediget arbete med sökmotoroptimering utifrån en skräddarsydd long tail-strategi. Sedan Frankly Media gjorde entré har MELIMELI därför gått från att ha begränsad synlighet till att numera ranka #1 på flertalet relevanta söktermer. Genom löpande optimering säkerställer vi ett kontinuerligt flöde av organisk trafik vilket givetvis gynnar det digitala ekosystemet i sin helhet.

Sökord - Topp 3

Sökord - Topp 10

Sökord - Topp 20

Det har heller aldrig varit viktigare att bemöta sina målgrupper på rätt sätt, med rätt kommunikation, vid rätt tillfälle. Vi har aktiverat nya kanaler i form av E-mail marketing och Pinterest. Speciellt nyhetsbrev visade sig vara en drivande kanal under fjolårets Black Friday-kampanj där vi inför kampanjen samlade in över 2000 subscribers som satt redo att börja handla vid tolvslaget.

Pinterest är en helt ny kanal för varumärket som har visat sig bära på stor kraft och generera ökad försäljning genom det digitala där inspiration är nyckeln. En spännande kanal där vi möter en ny typ av konsument som vi kommer fortsätta att utforska under 2022.

 

Det gäller att våga tänka nytt och arbeta mer detaljerat än tidigare för att skapa en kärna av lojala, återkommande kunder (“fans”, om man så vill). Självklart även genom att introducera nya målgrupper till varumärket. Än är vi inte i mål och vi mycket kvar att utforska.

MELIMELI X Frankly Media – en framgångssaga

Låt oss gå rakt på sak – kommunikation. Vi kan inte nog understryka hur viktigt det är för oss att hålla en öppen dialog mellan oss och våra kunder. Vi vill se till att våra kunder är med oss och förstår vad som händer på resan framåt. Därför tar vi oss även tid att utbilda våra kunder längs vägen. Att vara engagerade, och framförallt att visa vårt engagemang, är A och O. 

 

Redan från start har vi kunnat räkna med MELIMELI som en sann partner i vårt samarbete. Efter de senaste årens massiva tillväxt är det med nya insikter och erfarenheter från det gågna året som vi står redo att ta MELIMELI till nya höjder. Tillväxt är ledordet med innovation i fokus där vi genom nya format, nya kanaler och nya målgrupper ska bryta ny mark. Du hänger väl med?

MELIMELI X Frankly Media – en framgångssaga

Låt oss gå rakt på sak – kommunikation. Vi kan inte nog understryka hur viktigt det är för oss att hålla en öppen dialog mellan oss och våra kunder. Vi vill se till att våra kunder är med oss och förstår vad som händer på resan framåt. Därför tar vi oss även tid att utbilda våra kunder längs vägen. Att vara engagerade, och framförallt att visa vårt engagemang, är A och O.

 

Redan från start har vi kunnat räkna med MELIMELI som en sann partner i vårt samarbete. Efter de senaste årens massiva tillväxt är det med nya insikter och erfarenheter från det gågna året som vi står redo att ta MELIMELI till nya höjder. Tillväxt är ledordet med innovation i fokus där vi genom nya format, nya kanaler och nya målgrupper ska bryta ny mark. Du hänger väl med?

Vi har tidigare upplevt att det är svårt att hitta rätt i djungeln av digitala byråer. Vad vi sökte var en byrå att arbeta tillsammans med som förstod vårt brand, våra ambitioner och som under resans gång håller oss involverade och uppdaterade på utvecklingen.

 

Precis detta plus mycket mer är vad samarbetet med Frankly Media gett oss. Tack vare dem som tredjepart känner vi oss trygga och har fått det bevisat att varje spenderad krona ger kronor tillbaks. De är lyhörda till våra önskemål och finns alltid där om frågor eller funderingar uppstår. Vi ser fram emot en fortsatt spännande resa tillsammans med Frankly Media.

Amelia Widell
Grundare av MELIMELI