KUNDCASE – MELIMELI

Träffsäker annonsering gav MELIMELI en ROAS på över 900%

Frankly Media har fått förtroendet att ta hand om möbelföretaget MELIMELIs digitala marknadsföring som innefattar SEO, SEM & SoMe vilket har lett till fantastiska resultat.

RESULTAT – 60 000 kr blev 2 miljoner

Målet var att lyfta MELIMELI till nästa nivå och öka försäljningen. Vi har levererat ett fantastiskt resultat i samtliga kanaler och ökat andelen relevant trafik/månad! Vi fick 60 000 kr av dem att använda i annonsering, vi gav dem över 2 miljoner tillbaka.

 

Med hjälp av en grym strategi från våra specialister har vi kunnat öka MELIMELIs transaktioner med 120%. Det innebär hela 514 transaktioner jämfört med 139.

 

Vi kommer fortsätta att arbeta efter vår strategiplan och öka försäljningssiffrorna ytterligare under nästkommande månader!

%

Transaktioner

MELIMELI Kundcase

MELIMELI – designmöbler och inredning online

Möbelföretaget MELIMELI har skapats av Amelia Widell, där varje möbel är noggrant designad för att skapa en estetisk helhet och förstärka den personliga stilen hos varje kund. MELIMELI erbjuder signatursofforna BLANCA, LUCA & DAHLIA följt av ett utökat produktsortiment med fåtöljer, puffar, bänkar, sänggavlar, mattor och textilier.

 

Det är en bransch med många kända aktörer som MIO, Rum21, Bolia och Sleepo.

 

Målet är att öka varumärkeskännedomen, driva mer trafik till webbplatsen och öka konverteringarna.

MELIMELI – designmöbler och inredning online

Möbelföretaget MELIMELI har skapats av Amelia Widell, där varje möbel är noggrant designad för att skapa en estetisk helhet och förstärka den personliga stilen hos varje kund. MELIMELI erbjuder signatursofforna BLANCA, LUCA & DAHLIA följt av ett utökat produktsortiment med fåtöljer, puffar, bänkar, sänggavlar, mattor och textilier.

 

Det är en bransch med många kända aktörer som MIO, Rum21, Bolia och Sleepo.

 

Målet är att öka varumärkeskännedomen, driva mer trafik till webbplatsen och öka konverteringarna.

MELIMELI Kundcase

Begränsad synlighet innan Frankly Media

Vi ökade MELIMELIs synlighet i det organiska sökresultatet på viktiga nyckelord. Med en begränsad försäljning och synlighet krävdes det nya tag för att öka trafiken och konverteringarna.

Siffror innan optimering

Sessioner/mån

Transaktioner

Intäkter

Sökmotoroptimering resulterade i +15 Topp 3-placeringar

Med vår hjälp rankar MELIMELI väldigt bra på Google idag, vilket har resulterat i att de bringar in mycket organisk trafik. I skrivande stund har de över 10 st förstaplaceringar. Av de sökord vi har valt att fokusera på rankar 35 st på förstasidan på Google, varav 18 st av dessa är topp 3 placeringar.

Förstaplaceringar

ANDRAPLACERINGAR

TOPP 10 PLACERINGAR

Frankly Media ökade intäkterna med 1 miljon

MELIMELI tillsammans med grundaren Amelia Widell ville öka sin synlighet och öka sin försäljning. Frankly Media lyckades med att öka intäkterna med 1 miljon kronor. 

%

Transaktioner

%

Konverteringsgrad

%

Intäkter

Ökade konverteringar med 224% genom sökmotoroptimering

Genom sökmotoroptimering av MELIMELIs hemsida kunde vi öka sessionerna från Google med 36%. Trots hård konkurrens har vi lyckats nå högre placeringar på viktiga söktermer och öka konverteringarna till hela 224%.

%

Sessioner/mån

Transaktioner

Intäkter

Ökade konverteringar med 224% genom sökmotoroptimering

Genom sökmotoroptimering av MELIMELIs hemsida kunde vi öka sessionerna från Google med 36%. Trots hård konkurrens har vi lyckats nå högre placeringar på viktiga söktermer och öka konverteringarna till hela 224%.

%

Sessioner/mån

Transaktioner

Intäkter

Google Ads – vi ökade konverteringarna med 215%

Med en mer träffsäker annonsering i Google Ads lyckades vi annonsera mer kostnadseffektivt samtidigt som vi ökade andelen trafik till hemsidan. Genom att börja annonsera på mer relevanta sökord för MELIMELIs kundsegment har vi lyckats sänka CPC (Cost Per Click) och ökat ROAS (Return On Ad spend) med hela 922%!

%

ROAS

%

CPA

%

Intäkter

För varje krona MELIMELI lägger på annonsering får de 9 kr tillbaka. Vi minskade även CPA (Cost Per Acquisition) med -15%.

 

Vi tog även fram en kampanj för Google Shopping som har lett till 138 konverteringar sedan april.

 

Google shopping är en väldigt lönsam kanal för många E-handlare. Vi valde att starta denna kanal även för MELIMELI. Med många snygga produktbilder har denna kanal lett till mycket bra resultat.

Google Ads – vi ökade konverteringarna med 215%

Med en mer träffsäker annonsering i Google Ads lyckades vi annonsera mer kostnadseffektivt samtidigt som vi ökade andelen trafik till hemsidan. Genom att börja annonsera på mer relevanta sökord för MELIMELIs kundsegment har vi lyckats sänka CPC (Cost Per Click) och ökat ROAS (Return On Ad spend) med hela 922%!

%

ROAS

%

CPA

%

Intäkter

För varje krona MELIMELI lägger på annonsering får de 9 kr tillbaka. Vi minskade även CPA (Cost Per Acquisition) med -15%.

 

Vi tog även fram en kampanj för Google Shopping som har lett till 138 konverteringar sedan april.

 

Google shopping är en väldigt lönsam kanal för många E-handlare. Vi valde att starta denna kanal även för MELIMELI. Med många snygga produktbilder har denna kanal lett till mycket bra resultat.

Över 2 miljoner i intäkter från sociala medier

Utifrån MELIMELIs förutsättningar har vi tagit fram en strategi för annonsering på sociala medier där vi valde att fokusera på Facebook och Instagram. Vi ser att MELIMELIs målgrupp är som köpstarkast i dessa kanaler.
 
Vi har skapat relevanta annonser som tilltalar deras målgrupp och optimerar sedan till de placeringar som vi ser konverterar bäst.
 
Vi startade nya kampanjer för olika produktsegment där vi riktade in oss på bland annat soffor, sänggavlar, lagervaror och dynamiska produktannonser. Vi gjorde även en brand-kampanj med 3 stycken olika videos som vi optimerade för videovisningar.
 
Från att vi tog över annonseringen har detta lett till att vi ökade konverteringarna med 346%.

Exponeringar

%

Konverteringar

Intäkter

(siffrorna avser 3 månader innan vi tog över tills 3 månader efter att vi tog över)

Över 2 miljoner i intäkter från sociala medier

Utifrån MELIMELIs förutsättningar har vi tagit fram en strategi för annonsering på sociala medier där vi valde att fokusera på Facebook och Instagram. Vi ser att MELIMELIs målgrupp är som köpstarkast i dessa kanaler.
 
Vi har skapat relevanta annonser som tilltalar deras målgrupp och optimerar sedan till de placeringar som vi ser konverterar bäst.
 
Vi startade nya kampanjer för olika produktsegment där vi riktade in oss på bland annat soffor, sänggavlar, lagervaror och dynamiska produktannonser. Vi gjorde även en brand-kampanj med 3 stycken olika videos som vi optimerade för videovisningar.
 
Från att vi tog över annonseringen har detta lett till att vi ökade konverteringarna med 346%.

Exponeringar

%

Konverteringar

Intäkter

(siffrorna avser 3 månader innan vi tog över tills 3 månader efter att vi tog över)

En vinnande strategi

MELIMELI gav oss väldigt bra material för samtliga kampanjer. De har varit flitiga med att förse oss med både bilder och videos till de olika kampanjerna som vi har startat vilket har varit en väldigt bra förutsättning för den strategi som vi har tagit fram.

 

Vi valde också att flytta fokus i annonseringen från accessoarer till soffor som gav ett väldigt stort uppsving i försäljningen.

 

Med en ökad annonsbudget kunde vi också utnyttja plattformarnas alla funktioner till max. Vi vässade målgruppsinriktningen och kunde därför styra annonserna till den målgrupp som enligt vår data stod för större delen av intäkterna. Vi skapade lookalike-målgrupper på alla webbplatsbesökare för att utöka styrningen och nå liknande personer som tidigare visat intresse för MELIMELIs erbjudande.

 

Genom att utöka annonseringen på sociala medier kunde vi nå en väldigt köpstark målgrupp.

 

Vi följer kunden under hela köpresan och kan därför analysera beteendet och rikta relevanta annonserna hela vägen till köp.

Vi har tidigare upplevt att det är svårt att hitta rätt i djungeln av digitala byråer. Vad vi sökte var en byrå att arbeta tillsammans med som förstod vårt brand, våra ambitioner och som under resans gång håller oss involverade och uppdaterade på utvecklingen.

 

Precis detta plus mycket mer är vad samarbetet med Frankly Media gett oss. Tack vare dem som tredjepart känner vi oss trygga och har fått det bevisat att varje spenderad krona ger kronor tillbaks. De är lyhörda till våra önskemål och finns alltid där om frågor eller funderingar uppstår. Vi ser fram emot en fortsatt spännande resa tillsammans med Frankly Media.

Amelia Widell
Grundare av MELIMELI