KUNSKAPSBANK

Så identifierar och åtgärdar du AI-genererad text 2025

Upptäck hur du identifierar typiska AI-mönster i text – och lär dig redigera dem för bättre kvalitet och trovärdighet 2025.

Identifiera och åtgärda AI-texter

Om du regelbundet använder AI för att generera innehåll på dina webbplatser, är du verkligen inte ensam! Att snabbt generera nya texter med hjälp av AI är mer eller mindre standard 2025 för att fylla på med innehåll. Men i takt med att nätet översvämmas av AI-genererade texter växer oron för hur det påverkar allt ifrån texternas kvalitet till hur väl dessa faktiskt rankar i Google och andra sökmotorer.

Stämmer innehållet i dessa texter över huvud taget? Trots att den senaste versionen av ChatGPT, version 4.5, enligt Open AI ska minska hallucinerandet av fakta så är just detta fortfarande ett stort problem i AI-genererade texter. I synnerhet när texterna hänvisar till olika källor och citat.

Al lämnar spår – med 97,1% träffsäkerhet

En ny studie från Carnegie Mellon University och UC Berkeley, avslöjar att olika AI-modeller har klara unika mönster i sitt språk, mönster som kan avslöja om, och även vilken, AI som använts. Forskarna fann att de med hela 97% träffsäkerhet kunde bestämma ursprungsmodellen bara genom att analysera textens ordfrekvens, fraser och formatering! Dessa mönster är så djupt rotade i AI-modellernas texter att de överlever omskrivningar, sammanfattningar och till och med översättningar.

Studien fokuserar visserligen på engelska texter och termer, men tendensen att olika AI-modeller lämnar igenkännbara avtryck kan märkas även i svenskt material och därför är det viktigt att du lär dig känna igen mönstren. Formateringen av texten, såsom punktlistor och rubriksättning, bidrar till att avslöja AI-textens ursprung​.

Hur kan AI-texter identifieras och redigeras?

Inom SEO och innehåll, där konkurrensen idag är stenhård och företag kämpar för att sticka ut, är denna insikt särskilt viktig. Om du använder en AI-text som den är, kommer många, undermedvetet eller inte, att förstå att texten är AI-genererad. Vi människor lär oss nämligen snabbt att känna igen mönstren. Därför kan både användare, och i förlängningen sökmotorer (genom till exempel hög bounce rate) reagera negativt. Att förstå hur AI-innehåll kännetecknas är därför ett första steg mot att skapa bättre, mer autentiska texter.

Nedan följer en översikt av hur olika AI-verktyg vanligtvis formulerar sig och framförallt hur de formaterar texter, sammanfattat utifrån såväl den nämnda studien som en artikel i Search Engine Journal, samt våra egna observationer. Vi presenterar även en lösning. Tanken är att du ska kunna identifiera vilken modell som eventuellt använts, och därefter veta hur du redigerar AI-texten för att ge den en mer mänsklig prägel.

Exempel på karaktärsdrag hos de olika AI-verktyg

ChatGPT

  • Använder ofta punktlistor och numrerade underrubriker.
  • Använder tankstreck “–” eller långa tankstreck “—” istället för komma “,”.
  • Markerar viktiga punkter med fetstil eller kursiv.
  • Gillar steg-för-steg-upplägg.
  • En sammanfattning i slutet av texterna med just rubriken “Sammanfattning”.
  • Överdrivet positiva och säljande texter, amerikaniserat.
    Använder gärna ord som “vanligtvis” och “olika” för att ge nyans.

Claude

  • Använder enklare punktlistor men sällan fet eller kursiv text.
  • Föredrar mer rakt på sak och är ofta kortfattad.
  • Praktiskt inriktat och mindre utsmyckat jämfört med ChatGPT.
  • Vanligt att hänvisa till indata, t.ex. “enligt texten” eller “baserat på”.
  • Kortare övergångar som “medan” och “både”.
  • Gillar att sammanfatta med “här är en sammanfattning”.

Grok

  • Använder rubriker eller numrering, men mer sparsmakat än ChatGPT.
  • Mindre benägna att använda omfattande markdown.
  • Ibland börjar meningar med “Vilket” eller “Där,” i form av korta förklaringar.
  • Kan använda ord som “kom ihåg,”, “men också,” eller “hjälper inom”.

Gemini

  • Tycker om korta markdown-element som punktlistor och överrubriker.
  • Ibland markerar viktiga steg i en liten lista.
  • Avslutar gärna med “sammanfattningsvis”.
  • Använder gärna ord som “nedan”, “exempel”, “till exempel”.

5 sätt att förbättra AI-texter

Nu till det vi alla har väntat på! För oss som vill undvika att AI-genererat innehåll uppfattas som just AI-skrivet, har vi, med hjälp av studien, identifierat några strategier för att “avpersonifiera” AI:s fingeravtryck.

1. Variera inledningar

AI-modeller följer ofta förutsägbara mönster i hur de börjar en text. Att redigera den första meningen för att låta mer naturlig kan minska identifieringsrisken. Just första meningen kan ha extremt stor betydelse och om den är uppenbart skriven av en människa, kan de få läsaren att “släppa garden”.

2. Byt ut karakteristiska fraser

AI-modeller har favoriter bland ord och uttryck. Genom att identifiera och byta ut dessa kan texten göras mindre spårbar. Vi listade några ovanför, men du kan själv enkelt upptäcka fler när du väl börjar lägga märke till dessa.

3. Ändra format och struktur

Om AI:n skapat en punktlista kan det vara effektivt att omvandla den till löptext eller vice versa. Även om punktlistor kan vara värdefulla i flera avseenden, så är det alltid bäst att variera.

4. Lägg till unika insikter

AI kan generera fakta och sammanfattningar, men saknar personliga erfarenheter. Genom att lägga in anekdoter, subjektiva reflektioner eller unika insikter kan texten göras mer autentisk.

5. Blanda och redigera AI-output

Genom att använda olika AI-modeller och kombinera deras texter, samt applicera manuell redigering, kan de språkliga signaturerna suddas ut.

Vi hjälper dig med dina texter!

Vi önskar dig lycka till med dina texter i framtiden! För mer hjälp, kontakta oss så hjälper vi dig med din hemsida och texter.