LinkedIn

Annonsera på LinkedIn

Vill ditt företag nå potentiella kunder, generera fler leads eller nå ut till en specifik yrkesgrupp? Då är LinkedIn Ads rätt plattform för dig!

Med LinkedIn Ads kan du anpassa dina kampanjer utefter kompetens, yrkesgrupp, jobbtitel och arbetsgrupp, vilket skiljer sig åt jämfört med andra digitala annonseringsplattformar såsom Meta Ads (tidigare Facebook Ads) eller Google Ads. Detta gör att speciellt B2B företag får en ypperlig möjlighet att nå rätt målgrupp.

Hur kommer man då igång? Med nedan steg hjälper vi dig att komma igång med LinkedIn Ads.

Så kommer du igång med LinkedIn Ads

1. Skapa en företagssida

Innan ett företag kan börja annonsera på LinkedIn, så måste företaget skapa en sida på LinkedIn. Här hittar du LinkedIn’s egna guide med steg för steg hur ditt företag kommer igång. När företagssidan är uppsatt kan du skapa ett annonskonto genom LinkedIn Marketing Solutions och det är också här kampanjerna skapas genom att klicka på skapa annons och sedan skapa kampanj.

2. LinkedIn Insight Tag

För att kunna mäta din trafik och konverteringsspårning är det viktigt att installera LinkedIn Insight Tag innan man börjar annonsera. Detta javascript hjälper dig att få koll på din målgrupp genom att mäta konverteringar och se vilka annonser som är mest lönsamma. Den ger dig också möjlighet till att hitta nya målgrupper samt kunna skapa retargeting-kampanjer, detta genom att visa dina annonser för personer som tidigare har interagerat med ditt varumärke. Installera LinkedIn Insight Tag här.

3. Målsättning

Ett av de grundläggande stegen för att komma igång med sin annonsering på LinkedIn är att definiera sin målsättning, så att LinkedIn kan hjälpa till att skapa de bästa förutsättningarna för dig. Detta steget är viktigt eftersom de påverkar allt ifrån budget, strategi och format. Beroende på vad din målsättning är så kan du utgå från de tre stegen; varumärkeskännedom, överväganden och konverteringar. Dessa tre stegen har ytterligare alternativ beroende på vad ditt mål med kampanjen är.

4. Målgrupp

Vid detta steget kan du välja vilken målgrupp du vill rikta in dina annonser mot för att nå ditt mål med kampanjen. Jämfört med andra annonseringsplattformar så kan du med LinkedIn ads nå kunder utifrån deras specifika arbetsroller, vilket är till fördel för dig som arbetar med B2B försäljning. Vill du exempelvis inrikta dina kampanjer mot chefer inom en specifik bransch, hjälper LinkedIn dig att nå rätt målgrupp. För att välja din specifika målgrupp finns fem alternativ; företag, demografi, utbildning, jobberfarenhet och intressen. Du behöver däremot inte välja alla alternativ.

5. Annonsformat

På LinkedIn finns de sju olika annonsformat att välja på. Dessa format har olika förutsättningar, men LinkedIn ger dig en prognos på vad de olika annonsformaten kommer generera och vad bud, budget och inriktning kommer att bli. Budget kommer också att spela roll beroende på om du vill synas med en video, bild eller enbart text. Idag erbjuder LinkedIn annonsformaten; enskildbildannons, galleriannons, videoannons, textannons, spotlight-annons och meddelandeannons.

6. Budget

På LinkedIn är konkurrensen hög, vilket gör att kostnaden för att annonsera på plattformen är lite dyrare jämfört med exempelvis Meta Ads. Det är därför viktigt att vara kostnadseffektiv och ha ett mål med kampanjen. De budgetalternativ som finns är att antingen använda högsta kostnadsbud (CPM eller CPC) eller låta LinkedIn styra med automatiskt bud. Beroende på vad ditt mål är skiljer sig också strategierna åt. Vill du nå så många visningar som möjligt kan högsta kostnadsbud CPM vara att föredra, medan om du önskar att få så många klick på din annons som möjligt kan högsta kostnadsbud CPC vara ett bättre alternativ. Om du däremot väljer automatiskt bud kommer LinkedIn automatiskt optimera din kampanj utefter vad du har valt för mål.

Vill du ha hjälp att annonsera via LinkedIn?

Låter LinkedIn som något för dig, men känner du att du behöver hjälp att komma igång? Hos Frankly Media jobbar digitala specialister som är experter på att optimera annonser på LinkedIn. Fyll i formuläret nedanför så berättar vi mer om hur vi kan öka er digitala närvaro. Du kan även maila oss på info@franklymedia.nu.