KUNSKAPSBANK

Domänauktoritet

Vad är domänauktoritet, hur mäter man det, hur får man den att öka och hur arbetar vi själva med externa länkar? I denna artikel svarar vi på dessa funderingar.

Vad är domänauktoritet?

Domänauktoritet (även kallat DA som står för Domain Authority) är ett sökmotorrankningssystem utvecklat av Moz som förutser hur troligt det är för en hemsida/domän att ranka i sökmotorernas resultatsidor (SERP).
 
Domänauktoriteten är poängbaserad och varierar mellan 1-100. Ett högre poäng betyder oftast att hemsidan har en större chans att ranka och få bra placeringar i sökresultaten.

Hur mäter man domänauktoritet?

Man kan mäta domänauktoritet på många olika sätt. Byråer brukar oftast använda SEO/SEM-verktyg som SEMrush eller Ahrefs för att mäta domänauktoriteten för en hemsida, däribland mycket annat.
 

SEMrush & Ahrefs

När man analyserar en hemsidas domänauktoritet brukar poängen skilja sig åt väldigt mycket mellan dessa två verktyg eftersom Ahrefs använder ett egenutvecklat mätsystem (DR, Domain Rating) som mäter hemsidans befintliga länkprofil medan SEMrush och många andra verktyg använder ett mätsystem utvecklat av Moz som mäter hur troligt det är för hemsidan/domänen sammantaget att ranka i sökmotorerna.
 

SEO Review Tools

Ett bra, kostnadsfritt sätt att undersöka en hemsidas domänauktoritet är att genomföra en analys för domänauktoritet på SEO Review Tools.

Domänauktoritet SEMrush
Länkanalys i SEMrush

Vad är en bra poäng när det gäller domänauktoritet?

Domänauktoriteten är poängbaserad och varierar mellan 1 till 100, som tidigare nämnt. Eftersom ett högre poäng oftast innebär en bättre organisk synlighet är ett högt auktoritetspoäng det alla strävar efter.
En helt ny hemsida och domän utan några externa länkar (backlinks) får i regel endast 1 poäng, medan en hemsida som funnits längre och som har flera externa länkar tenderar att få ett högre poäng. Värt att notera dock är att 1 högkvalitativ och relevant länk kan ge mer än flera mindre bra länkar. Speciellt om den refererade domänen har en hög DA själv.
 
Antalet länkar spelar alltså mindre roll. Det är kvaliteten och relevansen på de externa länkarna som är den stora rankingfaktorn och som spelar störst roll i domänens auktoritet.

Hur ökar man domänauktoriteten?

Att öka domänauktoriteten är ett långsiktigt arbete som kräver tålamod. Du bör inte ta genvägar i din jakt på en hög DA, i form av samarbeten med länkfarmar och dylikt. Det är många idag som gör det misstaget, att anlita länkfarmar som länkar till din webbplats på deras egna hemsidor och bloggar som de har skapat endast för detta syfte. Du får oftast betala för dessa länkar månatligen och om samarbetet avbryts försvinner länkarna.
 

Googles interna verktyg kan identifiera “fejklänkar”

Google har dessutom utvecklat flera interna verktyg som enkelt kan identifiera fejklänkar och då riskerar du istället att få din hemsida/domän svartlistad av Google, vilket kommer att skada din organiska synlighet avsevärt och kan vara direkt skadligt för din verksamhet.
 

Vi tänker långsiktigt

När det gäller externa länkar och domänauktoritet tänker vi alltid långsiktigt. Vi vill att våra kunder ska bringa in äkta, relevanta externa länkar med hjälp av blogginlägg och liknande, som uppmuntrar till delning. I långa loppet tror vi att den strategin är bäst – och den har visat sig vara just det i många fall.
 
Det är heller inte sällan våra kunder är intresserade av att samarbeta med varandra också, vilket ger oss möjligheten att göra länkutbyten mellan dessa kunder i blogginlägg exempelvis, om vi ser att det finns en relevans och ett faktiskt värde i att göra det.

Redo för nästa steg?

Känner du dig redo att ta steget att börja sökmotoroptimera din hemsida, men vet inte vart du skall starta? Låt oss som SEO-byrå i Stockholm & Göteborg hjälpa ert företag idag med sökmotoroptimering för att nå potentiella kunder!