​Google Analytics

GA4 – Den nya versionen av Google Analytics

Den 14 oktober 2020 släppte Google deras nya version av Google Analytics, som man namngav till GA4.

Denna senast släppta version av detta analysverktyg har inte bara ett nytt grafiskt utseende som påminner Google Ads och Google Search Console – utan är faktiskt ett helt annat verktyg i grunden. Tidigare fanns det inget slutdatum för egendomen Google Analytics Universal, detta är något som nu ändrats och satt till juli 2023. Därför är det betydande att redan nu sätta sig in i den nya egendomen, därför kommer vi i detta inlägg gå igenom ett flertal väsentliga uppdateringar för GA4 så att ni är väl förberedda framåt.

Vad är GA4?

GA4 är som sagt den senaste versionen av Google Analytics och kan faktiskt inte enbart användas för att mäta trafik från hemsidan utan också även för appar, vilket möjliggör enkelt för företag att spåra trafik över flera kanaler.

GA4 marknadsförs som ett integritetscentrerat verktyg som är utformat för att fungera med eller utan cookies. Eftersom acceptansen av cookies hos människor på senare år minskar och integriteten blir en samlingspunkt för allas dagliga internetanvändning kommer detta till stor sannolikhet vara en enorm fördel företagens framtid spårningsbehov.

Så hur ska man förbereda sig för bytet från universal till GA4?

Som erfaren digital byrå anser vi redan nu att det är dags att installera GA4 då det alltid kan vara klokt att åtminstone ha 1 års data insamlat, och därför köra GA4 och Universal parallellt. Oroa dig inte, det funkar utmärkt att köra båda egendomarna samtidigt och kommer inte påverka så att din data blir inkorrekt.

Det är oerhört enkelt att installera, och är du i behov av hjälp kan du alltid ta hjälp av denna kompletta guide för installation av GA4.

Om du vill få bättre insikter och experimentera i GA4 rekommenderar vi starkt att du laddar ned demon för detta som du hittar här.

Vad är det främsta fördelarna med GA4?

Fördelarna med GA4 kan komma att överraska de flesta. I synnerhet med avancerad analys som tidigare bara funnits tillgängligt för Google Analytics 360 (den betalda versionen). Så vad är det nya som egentligen är inkluderat för denna egendom?

Avvisningsfrekvens kommer ersättas med engagemangsfrekvens

För den som inte känner till så är avvisningsfrekvens den procentandel av trafiken som landar på en specifik sida och lämnar inom 30 min utan att utforska sig vidare på hemsidan. Detta har identifierats som ett problem hos ett flertal marknadsförare i och med att det ibland kan tänkas vara positivt så länge ett mål har uppfyllts på hemsidan. Därför kommer den nya versionen försöka stoppa denna missvisande data genom att ta bort avvisningsfrekvensen och ersätta den med engagemangsfrekvens istället.

Engagemangsfrekvens definierar procentandelen av besökare som varit kvar längre än 10 sekunder på sidan alternativt genomfört ett uppsatt mål, eller besökt fler sidor än en. Detta kommer hjälpa till att spåra en mer värdefull användarresa än tidigare.

Spårning över kanaler och tratt

Eftersom GA4 kan integreras med både webbsidor och appar har man nu möjlighet att spåra besökarna hur det rör sig mellan dessa plattformar. Förutom detta har du avancerad analys genom tratt- och vägspårning.

Enklare med spårning över flera domäner

Denna uppdatering kommer bli minst sagt påtaglig för e-handelsföretag. Om en användare måste lämna hemsidan för att betala och sen blir omdirigerad tillbaka till sidan, kan denna konvertering komma att tilldelas till kanaler som referral eller direkt i Google Analytics. Istället för att tilldelas till köpets orginala kanal. GA4 åtgärdar detta genom möjligheten av enklare spårning över flera kanaler som är inbyggt i denna nya egendom, vilket resulterar i att tilldelningen av genomförda mål blir mer korrekt framöver.

Är inte i behov av cookies och dess GDPR-kompatibel

GA4 förlitar sig på förstapartscookies som håller den GDPR-kompatibel, men när man bestämmer sig för att flytta bort från bookies är denna egendom utformad för nyttja maskininlärning och andra protokoll för att fylla i data – när det inte finns några cookies.

Ny och förbättrad målspårning

Det finns mycket flexibilitet när det gäller att bestämma vad du ska spåra, vad som är värdefullt för er verksamhet och hur ni ska gå tillväga för att spåra dem. Från att spåra människor som går till varukorgen och sedan till kassan eller tittar på en video och sedan ringer er. Möjligheterna för detta är nästan oändligt med hjälp av den “nya och förbättrade” målspårningen.

Ingen gräns för trafiken du kan granska

Google Analytics Universal-rapporter begränsar idag din rapportering till 500 000 sessioner (sessioner = hur många gånger webbplatsen har besökts). Detta har nu helt skrotats för GA4 där det inte finns någon gräns för hur många sessioner som det kan rapporteras om.

Vad händer med datan i Google Analytics Universal efter juli 2023?

Den goda nyheten är att du fortfarande kommer ha möjlighet att komma åt data, exportera den och göra ändringar i den. Den dåliga nyheten är att du inte kommer ha möjlighet att spåra din framtida data.

Därför rekommenderar vi gärna att exportera och lagra den gamla Google Analytics-datan. Verktyget kommer inte att finnas där för alltid och export och lagring av er hemsidas data är mycket viktig för framtida analys.

Vill du ta din digitala marknadsföring till en ny nivå?

Hos Frankly Media jobbar SEO, SEM & SoMe-specialister som alla är experter på deras olika arbetsområden. Fyll i formuläret nedanför så berättar vi mer om hur vi kan öka er digitala närvaro. Du kan även maila oss på info@franklymedia.nu.