KUNSKAPSBANK

Målgrupper på Facebook – Vad skiljer dom åt?

Att ha en fungerande Facebook Pixel installerat på din hemsida är A och O för att lyckas med Meta-annonsering. Utan en pixel så kan du inte mäta och analysera resultatet av dina kampanjer och du kommer med största sannolikhet att kasta pengar i sjön.

Facebooks olika målgrupper

När du annonserar på Facebook Ads har du tre olika former av målgrupper. Du har basmålgrupper, anpassade målgrupper och Lookalike-målgrupper. Med hjälp av målgrupper kan du styra vilka och var dina annonser ska synas. Genom att rikta dina annonser mot den målgrupp som du tror mest liknar dina kunder ökar sannolikheten för bättre resultat på dina kampanjer.

facebook pixel
installera din pixel

Basmålgrupper

Basmålgrupper, eller detaljerad styrning som det även kallas, är en av de enklaste formerna av annonsering. Här segmenterar du en målgrupp baserat på vad du vet om dina kunder. Du kan segmentera efter geografi, välj stad eller land där du vill att dina annonser syns.

 

Det är även möjligt att segmentera efter demografi som innebär att du baserar din målgrupp efter exempelvis ålder, kön eller utbildning. Intressen och beteende är en annan sak du kan filtrera på här för att säkerställa att dina annonser visas för rätt person vid rätt tillfälle. Samtliga av dessa går givetvis att kombinera.

Pro tip: Tänk på att kombinera ovanstående segmentering för att få fram en ännu mer korrekt målgrupp.

Anpassade målgrupper

Med anpassade målgrupper kan du nå ut till kunder som tidigare visat någon form av intresse för ditt företag tidigare, som kunder eller interagerat med dina sociala medier. Med hjälp av bland annat Facebookpixeln kan du visa annonser för exempelvis tidigare webbplatsbesökare, tidigare köpare eller personer som lagt något i varukorgen.

 

Har du ett upparbetat CRM-system eller en stor emaillista kan du även skapa en målgrupp baserat på den datan. Du kan även välja att exkludera dessa typer av målgrupper ur en annons för att säkerställa att du endast når ut till nya kunder.

 

Pro tip: Genom att visa dina annonser för endast “Alla webbplatsbesökare” så ökar sannolikheten för konverteringar – en så kallad Retargeting-annons.

Facebook pixel
Facebook pixel
installera din pixel

Look-a-like-målgrupper

Ett kraftfull verktyg i din digitala annonsering är så kallade “lookalikes”. Som namnet avslöjar så är det en målgrupp som liknar en viss datakälla. Genom att sätta upp lookalikes får du chansen att nå ut till potentiella kunder som ej känner till ditt företag idag. Du kan välja att skapa en LL på alla dina anpassade målgrupper. Väljer du exempelvis att skapa en LL på “Alla köpare” så kommer Facebook att visa annonsen mot de personer som liknar den redan befintliga målgruppen, men som ej har besökt din sida tidigare. 

 

Pro tip: Skapa flera look-a-likes för olika datakällor och se vilken som konverterar bäst!

Vill du ha hjälp att nå ut till nya kunder?
Har du provat på Facebook Ads men inte lyckats skapa lönsamma kampanjer? Hos Frankly Media jobbar SoMe-Specialister som är experter på att optimera Facebook Ads. Fyll i formuläret nedanför så berättar vi mer! Du kan även maila oss på info@franklymedia.nu