Native Annonsering

Native Annonsering – Marknadsföringens svarta får

Chansen är stor att du bara idag har snubblat över ett stort antal native annonser – förmodligen helt utan att du visste om det. Spännande, eller hur? I det här inlägget kommer vi göra en djupdykning kring vad native annonsering faktiskt är, hur det fungerar och varför det har blivit en så framgångsrik strategi inom digital marknadsföring. Häng på!

Vad är Native Annonsering?

Native annonsering är ett koncept inom digital marknadsföring som vuxit fram som en reaktion mot att konsumenter allt oftare känner sig för hårt exponerade mot annonsering i sin vardag. Annonsformatet består av innehåll som är skräddarsytt för att smälta in i den digitala miljö där det publiceras. Allt från design och layout till innehåll är alltså helt anpassat för att få annonsen att framstå som en i mängden bland annat innehåll på den aktuella plattformen.
 
Buzzfeed var tidiga med att integrera native annonsering på sin hemsida som ett sätt att låta varumärken nå potentiella kunder med relevant innehåll i en trygg miljö. Konceptet i sig är dock inget nytt. Varumärken har sedan tidigt 1900-tal använt redaktionellt innehåll i olika tidningar som en effektiv strategi för att förmedla sina visioner. Idag är native annonsering ett av de snabbast växande annonsformaten som år 2025 beräknas nå ett globalt värde om $402 miljarder – en tillväxt med närmare 372%.

Hur fungerar Native Annonsering?

Innehållet i en native annons skapas oftast i form av ett blogginlägg, en artikel eller som en video och publiceras direkt av värdplattformen. Tanken med native annonsering är att innehållet inte ska uppfattas som störande för mottagaren, vilket gör att det många gånger bara finns mindre antydningar om att det faktiskt är sponsrat innehåll.
 
Som ett resultat blir konsumenter mer mottagliga för det marknadsförda innehållet. Undersökningar pekar på att hela 77% av konsumenterna inte upplever native annonsering som störande, vilket gör att annonserna i genomsnitt får närmare 53% fler annonsvisningar och 40 gånger högre click-through-rate än traditionell annonsering.

Varför är Native Annonsering så framgångsrikt?

Så vad är det som gör det här annonsformatet så framgångsrikt? Kort sagt grundar det sig på tre faktorer – engagemang, konvertering och tillit.

1. Innehåll som engagerar

Det råder ingen tvivel om att bra innehåll är A och O för framgångsrik annonsering. Närmare 70% av konsumenter föredrar att utforska nya produkter och tjänster via anpassat innehåll snarare än traditionell annonsering. Desto mer genomarbetad och relevant en native annons är för målgrupper på den aktuella plattformen, desto större engagemang kommer den att generera. “Content is king”, så att säga.

2. Annonsering som driver konvertering

Inte nog med att native annonsering skapar större engagemang och stärker den digitala närvaron för varumärken – det konverterar. Native annonsering har visats öka köpavsikten hos potentiella målgrupper med 18%.

3. Marknadsföring som skapar tillit

Det är ingen hemlighet att konsumenter har blivit mer kritiska mot marknadsföring, speciellt i takt med att den digitala närvaron har ökat. Men misströsta icke! Till skillnad från traditionell annonsering besitter native annonser nämligen förmågan att skapa tillit mellan varumärken och potentiella målgrupper.
 
Undersökningar visar att 41% av konsumenterna får ökat förtroende för en plattform om den delar innehåll från pålitliga varumärken – en effekt som givetvis även har en positivt inverkan på varumärket i sig. Nyckeln ligger alltså i att kunna matcha rätt (och genomarbetat) innehåll med rätt plattform och på så sätt kunna utnyttja synergierna som uppstår däremellan.

Native Annonsering – En ulv i fårakläder

I en värld där konsumenter blir allt känsligare för annonsering och sponsrat innehåll gäller det att hitta nya, kreativa sätt att nå ut till potentiella målgrupper. Native annonsering är ett innovativt koncept som låter varumärken engagera konsumenter med skräddarsytt innehåll i rätt miljö, vid rätt tidpunkt.

Vill du ha hjälp med Native Annonsering?

Hos Frankly Media jobbar digitala specialister som är experter på att optimera innehåll för anpassade annonsformat. Fyll i formuläret nedan så berättar vi mer! Du kan även maila oss på info@franklymedia.nu.