KUNSKAPSBANK

Ordlista för Digital Marknadsföring

Har du någon gång stött på en term eller ett ord som du inte kan förstå vad det betyder? Var inte orolig, du är långt ifrån ensam. Här har vi sammanställt några av de vanligaste termerna inom Digital Marknadsföring som du bör känna till för att lyckas leverera bra resultat.

#

404

En 404:a är den sida som visas när besökaren besöker en felaktig- eller bortplockad URL.

301

Väljer du av någon anledning att ta bort en sida från din hemsida så behöver du göra en 301:a, dvs redirect, till en annan sida. Detta för att förbättra upplevelsen för besökarna.

A

A/B test

Ett A/B test är ett test där du provar två olika scenarier och mäter de olika utfallen. Exempelvis kan du ha två olika färger på din CTA och mäter konverteringsgraden på de olika färgerna.

Alt-tagg

Med hjälp av en alt-tagg kan du få Google att förstå vad bilden, och din sida, handlar om.

Ads Manager / Annonskonto

När du annonserar hos Facebook behöver du skapa ett annonskonto för att hantera dina kampanjer och annonser.

B

Bounce Rate

Även kallat avvisningsfrekvens, är en term för att analysera trafiken till din hemsida. Den mäter hur stor andel av besökarna som går in på din hemsida och sedan lämnar istället för att klicka sig vidare.

Business Manager

Är ett företagskonto för Facebook annonsering. Här kan du ställa in vem som kan hantera ert annonskonto, sköta betalningar och övrig administration.

C

CPA

Cost Per Acquistion, är ett mätvärde som anger hur mycket du betalar för en konvertering.

CPC

Cost Per Click, är ett mätvärde som anger hur mycket du betalar för varje klick på din annons.

CTA

Call To Action, är när du ber besökaren att göra något. Det kan vara ett köp, att signa upp för nyhetsbrev eller skicka in ett formulär.

CMS

Content Management System, är ett innehållshanteringssystem för att hantera och publicera innehåll. Ett av de vanligaste CMS:en är WordPress.

CTR

Click Through Rate – Är ett mätvärde som anger hur stor andel som klickar på din annons. För att få fram siffran tar du antalet klick dividerat med antalet gånger din annons har visats.

Cookies

En “cookie” är en textfil som lagras i din webbläsare. Där sparas data om dig såsom hur länge du stannar på sidan, vilka sidor du besöker och mycket mer.

D

Domän

Det är namnet på din hemsida.

Duplicerat innehåll / content

Väljer du att ha exakt samma innehåll på fler än 1 sida så finns risken att du blir straffad av Google för “duplicerad content”. Det gäller även om du har exakt samma innehåll som en konkurrent – se därför till att skriva unik content varje gång!

E

E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är ett effektivt sätt att nå ut till sina kunder eller potentiella kunder med erbjudanden och liknande.

Engagemang

Ett mätvärde för att ange hur mycket aktivitet du får på dina inlägg. Det kan exempelvis vara “likes”, “delningar” och “kommentarer”.

F

Frekvens

Ett mätvärde på hur ofta en person i din målgrupp har sett annonsen. Om du har en frekvens på 5 så betyder det att alla i din målgrupp har sett annonsen i genomsnitt 5 gånger.

Facebook Pixel

Är en liten kod som du lägger på din hemsida. Med hjälp av koden kan du samla in data om dina besökare samt mäta konverteringar. Med hjälp av pixeln kan du sedan optimera dina kampanjer.

Featured Snippet

Är en utökad informationsruta på dyker upp överst i Googles sökresultat. Det är inte alla söktermer som belönas med en featured snippet. Genom att få en featured snippet så tar du en större plats i SERP:en och därigenom ökar din CTR.

G

Google Ads

Det är Googles egna annonsplattform. Där kan du skapa, och sköta om, dina kampanjer och annonser. Du kan välja om du vill annonsera på Google, eller genom deras partnersidor eller YouTube.

Google Analytics

Det är Googles analysverktyg för hemsidor. Här kan du se data om dina besökare till sidan och sätta upp spårning för mål. Google Analytics är ett måste för er webbplatsägare där ute.

H

Hashtag

Med hjälp av “hashtags” kan du kategorisera dina inlägg och bilder. Det gör att personer kan få upp din bild när de söker på just den termen.

I

Indexering

Det är när en hemsida blir registrerad i en sökmotor, som exempelvis Google. Du kan även själv ställa in så att utvalda sidor ej blir indexerade – och därmed ej nåbara genom en sökmotor.

J

JavaScript

Är ett programmeringsspråk som gör din hemsida mer dynamisk och interaktiv.

K

Konvertering

När en kund utför en process du önskar. Exempelvis signar upp för nyhetsbrev, slutför ett köp eller fyller i ett formulär.

KPI

Key Performance Indicator – Genom att använda dig av nyckeltal kan ni som företag enkelt mäta effektiviteten i er annonsering jämfört med era egna uppsatta mål.

Källa

Är ett mätvärde i Google Analytics där ni kan se varifrån era beöskare kommer. De kan exempelvis falla under källorna “Direct”, “Social”, “Paid”, “Organic” och mycket mer. Du kan sedan även se djupare kring de olika källorna.

L

Lead

När en kund slutför ett uppsatt mål. Kan exempelvis vara kontaktformulär eller telefonsamtal.

Look A Like (LLA)

När du annonserar på Facebook så kan du skapa “LLA”-målgrupper som baseras på en angiven källa. Du kan exempelvis skapa en målgrupp baserat på dina existerande kunder och därigenom nå ut till nya personer som liknar dessa.

M

Metatitel

Metadatan är den data som Google läser av när den försöker förstå vad en sida handlar om. Det är även denna titel som syns i Googles sökresultat.

Metabeskrivning

Metabeskrivningen är den data som Google läser av när den försöker förstå vad en sida handlar om. Det är även denna beskrivning som syns i Googles sökresultat.

N

Native Annonsering

Ett annonsformat som liknar plattformens organiska inlägg och texter. Syftet är att det inte ska upplevas som en annons.

No-follow

Är ett attribut du kan sätta på en utgående länk. Syftet med no-follow kan vara att inte överföra länkkraft / länkjuice till den länkade domänen.

O

Off-Page SEO

När du gör sökmotoroptimering utanför din hemsida. Ett vanligt arbetssätt är att arbeta med anskaffning.

On-Page SEO

När du gör sökmotoroptimering på din hemsida. Det kan vara allt från säkerställa så att du har korrekta titlar, internlänkar rätt och alt-taggar dina bilder.

P

Pinterest

Är en av världens största sociala medier-plattformar där användare delar och laddar upp bilder. Pinterest har 450 miljoner månatliga aktiva användare.

PPC

Pay Per Click – Är annonseringsstrategi där du betalar per klick och inte visningar.

Q

Quality Score

Är en rankning där Google betygsätter dina annonser och kampanjer på Google Ads. Genom att ha så hög quality score som möjligt så säkerställer du att dina annonser kommer att prestera bäst.

R

Retargeting

Är att du riktar annonser mot några som tidigare har varit inne på din sida. Du kan välja att rikta dina annonser mot någon som besökt en specifik sida, som tidigare har handlat något eller som har lagt något i varukorgen.

Responsiv

Det innebär att din hemsida anpassas efter besökaren. Kommer din användare via mobilen så visas en mobilanpassad hemsida och om den kommer via desktop så visas en annan.

ROAS

Return On Ad Spend – Är ett mätvärde som anger hur mycket försäljning dina annonser har genererat i förhållande till kostnad. En annonseringskostnad på 10 kr som resulterar i en försäljning på 100 kr har en ROAS på 1 000 %.

S

SEO

Search Engine Optimization – Eller sökmotoroptimering som vi säger i Sverige är en rad olika aktiviteter du utför i hopp om att få din hemsida att ranka bättre på Googles, eller andra aktörers, sökmotorer.

SEM

Search Engine Marketing – Är samlingsordet för annonsering via sökmotorer. Den allra vanligaste är Google och där annonserar du via deras plattform Google Ads.

SERP

Search Engine Result Page – SERP:en är den resultatsidan som dyker upp vid en sökning i en sökmotor.

Sessioner

I Google Analytics kan du mäta både “Sessioner” och “Användare”. Besöker användaren din hemsida igen under ett utvalt intervall så kommer det att räknas som en ny “Session” men inte som en ny “Besökare”. Därför kommer du alltid att ha ett högre värde på “Sessioner” kontra “Besökare”.

Sitemap

En sitemap är en slags karta över din hemsida som hjälper Google att förstå hur din hemsida är uppbyggd.

SoMe

Sociala Medier förkortas ibland som “SOME”. Vad som räknas till “SOME” kan exempelvis vara Facebook, Instagram, Twitter elled Pinterest.

Sökordsanalys

Grundstommen i ditt SEO-arbete ligger i att identifiera din hemsidas viktigaste sökord. Genom att göra en sökordsanalys kan du få fram din nuvarande position och sökvolymen på de utvalda sökordet.

T

Teknisk SEO

Kortfattat så innebär teknisk SEO att du optimerar din sida så att Google enklare ska förstå och indexera din sida. Det kan exempelvis vara att ordna SSL-certifikat och se över hemsidans hastighet.

U

UTM-tagg

Urchin Tracking Module – Med hjälp av UTM-taggar kan du tagga upp dina länkar med olika parametrar och med hjälp av det följa din trafik. Det kan vara klokt för att exempelvis mäta effekten av email marketing eller influencersamarbeten.

UGC

User Generated Content – Är när dina kunder delar med sig av säljdrivande innehåll för er produkt. Den kan ni i sin tur använda för att marknadsföra er själva.

V

Visningar

Antalet visningar som en annons har fått.

W

White Hat SEO

Är en SEO-strategi som innebär att man arbetar “By the book”. I motsats fick “Black Hat SEO” som kan innebära att köper länkar eller gör annat som bryter mot Googles riktlinjer.

X

Y

YouTube

Youtube – Är idag ett av världens största mediebolag med över 2 miljarder månatliga aktiva användare. 43 % av alla internetanvändare använder YouTube varje månad.

Yoast SEO

Är ett gratisverktyg för SEO där du kan få en rankning av din hemsida samt arbeta med On-Page SEO.

Z

Å

Ä

Ö

Behöver ni hjälp med digital marknadsföring?

Jobbar du med digital marknadsföring men lyckas inte skapa lönsamma kampanjer, eller får du dåliga resultat av ditt arbete med sökmotoroptimering? Hos Frankly Media jobbar digitala specialister som är experter på att optimera kampanjer och hemsidor för SEO. Kontakta oss så berättar vi mer!
 
Du kan även maila oss på info@franklymedia.nu