SEO

Så arbetar du med SEO på Youtube

Youtube är idag den webbplats som är mest besökt efter Google sök och är fortsatt den största videoplattformen på internet.

Men visste du att Youtube även räknas som en av de större sökmotorerna?

91% av Sveriges befolkning använder YouTube

Idag beräknar man att cirka 91% av Sveriges befolkning använder Youtube och plattformen har cirka 3 miljarder aktiva användare varje månad. Det innebär att man som företag har en väldigt god möjlighet att nå ut med sina tjänster till sin målgrupp genom att vara aktiv på Youtube. Men det räcker inte enbart med att skapa bra content för att få visningar och följare. Om du vill att dina videor ska uppmärksammas behöver du även optimera dem mot sökmotorer. Här kommer 4 tips på hur man kan arbeta med SEO på Youtube.

1. Använd sökord i dina titlar och beskrivningar

När du laddar upp en video är det viktigt att du inkluderar sökord i din titel som är relevant för innehållet i din video. Du bör även skriva en detaljerad beskrivning av videon, som även den innehåller relevanta sökord. Detta kommer att hjälpa din video att dyka upp i sökresultaten när användare använder just de söktermerna.

2. Använd relevanta taggar

Taggar är ett annat sätt att få dina videor att synas i sökresultatet. Likt din titel och beskrivning är det viktigt att även dina taggar är relevanta för innehållet i videon. Utför en sökordsanalys genom Youtubes sökruta eller Googles sökordsplanerare för att hitta lämpliga taggar.

3. Uppmuntra engagemang

När du väl har laddat upp din video bör du även lyfta via dina sociala medier, lägga in den på din webbplats och inkludera den i till exempel nyhetsbrev. Fler exponeringar innebär fler visningar och högre engagemang. Se även till att hela tiden uppmuntra dina tittare att engagera sig med dina videos genom att be dem gilla, kommentera och följa din kanal. Ju mer engagemang dina videor har, desto högre kommer de rankas i sökresultaten.

4. Använd dolda undertexter

Youtube tillåter en att använda sig av dolda undertexter där användaren själv kan välja om de vill se undertexter på en video. Denna funktion är inte enbart till för personen som tittar utan erbjuder även mer text för sökmotorer att genomsöka. Detta kan hjälpa din video att synas på ännu fler relevanta söktermer.

Behöver ni hjälp med er digitala synlighet?

Vi hjälper er med allt inom digital marknadsföring och sökmotoroptimering. Läs mer om våra digitala tjänster inom SEO, SEM & SoMe eller kontakta något av våra kontor, Digitalbyrå Stockholm eller Digitalbyrå Göteborg.

Använd formuläret här nedan eller maila oss på info@franklymedia.nu