Google lanserar annonser för fordon i Google Shopping

6 april, 2022
Google lanserar annonser för fordon i Google Shopping

Detta nya format kommer använda dataflöden i Merchant Center för att kunna matcha användarens sökningar i annonser. 

 

Nu har Google gått ut med att man i USA äntligen kommer kunna börja annonsera fordon i Google Shopping. Fordonsannonser kommer för andra marknader däremot att rullat ut vid ett “senare datum”, tillkännagav Google. 

 

Hur fungerar fordonsannonser i Google Shopping

 

Fordonsannonser är utformade för att göra det möjligt för bilannonsörer att marknadsföra hela sitt fordonslager till ens potentiella kunder på Google. Detta annonsformat kommer innehålla en bild av fordonet, märke, modell, pris, mil och även annonsörens namn.

 

Genom att använda den informationen som ingår i annonsörens dataflöde kommer Google kunna matcha användaren med fordonsannonser utifrån den valda söktermen. 

 

När en potentiell kund klickar på en annons kommer de därefter tas vidare till beskrivningssidan på annonsörens webbplats. Där det kan fördjupa sig ytterligare i bilmodellen och exempelvis fylla i ett formulär. Som annonsör kan du själv välja vilka åtgärder som bör mätas och tilldela dessa konverteringar ett värde. 

 

Däremot kan man som annonsör för detta i dagsläget inte använda fordonsannonser för att marknadsföra exempelvis fordonsdelar, tillbehör, däck eller tjänster. 

 

Hur kommer man igång med fordonsannonsering i Google Shopping? 

 

För att kunna annonsera fordon i Google Shopping så krävs det att du som annonsör måste skapa ett dataflöde för de specifika bilmodeller som du vill nå ut med och koppla det till ett Google Merchant Center konto. Detta flöde kommer innefatta data som märken, modeller, priser, körsträcka och skick. 

 

Eftersom detta genomförs via Google Merchant Center kommer annonsörer ha möjlighet att spåra värdefull statistik under en viss tidsperiod. 

 

Bing Ads lanserar också fordonsannonser

 

Google är dock inte ensam med detta annonsformat för fordon. Vilket innebär att annonsörer både i UK och US idag kan genomföra detta även på Bing Ads, som likaså använder dataflöden för att matcha annonser med användarnas sökningar och visar liknande information som för Google Shopping

 

Vill du förbättra ditt resultat på Google Shopping?

 

Hos Frankly Media jobbar vi ett flertal SEM-specialister som är experter på att optimera Google Shopping-annonser. Du är varmt välkommen att kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan öka er digitala närvaro i köpta kanaler. 

Annat läsvärt…