Videodelningsplattformen genererade mer trafik än Google 2021
TikTok har nu gått om Google som den mest populära internetsida 2021, enligt siffror från molnbolaget Cloudflare’s.
Trots att appen lanserades så sent som 2018 har den omåttligt populära appen nu passerat en miljard aktiva användare. Detta har bidragit till att appen är den första sociala medieplattformen som på riktigt utmanat välkända techbolag som också även valt att haka på trenden som exempelvis Instagram med sina reels-format.
År 2020 var appen rankad som nummer 7 medans Google placerade sig som nummer 1 för de mest besökta sidorna. Men år 2021 placerar sig TikTok alltså som nummer ett, följt av Google, Facebook, Microsoft och Apple.
De mest populära hemsidorna under 2021
- TikTok
- Microsoft
- Apple
- Amazon
- Netflix
- Youtube
Google fokuserar alltmer på video och ljud
Google är idag väl medvetna om TikTok’s dominans på marknaden. Därav har webbplatsen strävat efter att bli alltmer fokuserat på video och ljud i takt med att internet allt mer rör sig bort från innehåll som människor kan läsa och istället föredrar innehåll man kan se och höra. Plattformar som TikTok, Instagram och podcaster har till stor del bidragit till denna förändring.
TikTok användarna förlitar sig på innehållet
Populariteten kring den videobaserade appen påvisar idag väl hur mycket användarna förlitar sig på innehållet. Google har sedan länge varit den självklara favoriten för faktakontroll av information men idag tycks människor vara allt mer villiga att ta folks ord på TikTok utan att egentligen utföra någon närmare kontroll. Plattformen har förvisso idag åtgärder som motverkar spridning och potentiellt vilseledande innehåll, som exempelvis banners på overifierade TikToks samt att man faktakontrollerar innehåll som ens användare flaggar för.
TikTok fortsätter utveckla annonseringsmöjligheter för 2022
Denna apps otroliga tillväxtresa och ökade popularitet märks även av i annonseringsvärlden. Enligt källor kommer därför TikTok under 2022 fortsätta att utveckla annonseringsmöjligheter för företag, både globalt och även på den svenska marknaden. För närvarande begränsas dock företag i Sverige att enbart genomföra nationell annonsering på TikTok. Detta är något som vi på Frankly Media givetvis håller oss uppdaterade kring och förutser att 2022 kommer bli året då allt fler testar sina vingar på denna populära app.
Kontakta Digital Byrå
På Frankly Media är vi experter på hantering av sociala konton och bistår gärna med assistans för er digitala tillväxt. Kontakta oss idag om ni vill ha hjälp med er digitala resa!