KUNDCASE – Villa Dagmar

Så hjälpte vi Villa Dagmar att nå nya marknader i Europa!

I samband med att Villa Dagmar slog upp sina portar våren 2021 inledde vi vårt samarbete, och har sedan dess ansvarat för SEO, SEM och SOME.

Bakgrund

I samband med att Villa Dagmar slog upp sina portar våren 2021 inledde vi vårt samarbete, och har sedan dess ansvarat för SEO, SEM och SOME. Tillsammans har vi satt en tydlig strategi genom flera digitala kanaler med målsättningen att öka både Villa Dagmars varumärkeskännedom och faktiska bokningar.

Efter att restriktionerna för COVID -19 släpptes och man under hösten 2022 började märka av ett större inflöde av internationella gäster i Stockholm bestämde vi att det var dags att öppna Europas ögon för Villa Dagmar.

Om Villa Dagmar

Villa Dagmar är ett smakfullt boutiquehotell i Stockholm för den världsvane resenären som söker ett boende med både personlighet och hjärta. Hotellet ligger på livfulla Nybrogatan, alldeles intill Östermalms saluhall och med Stureplan och dess pulserande nöjesliv runt hörnet. Villa Dagmar är en inspirerande miljö för möten och evenemang. Hotellet erbjuder förstklassiga restaurangupplevelser från två av Sveriges mest prisade kockar, en konceptbutik, en stor och välkomnande hotellbar samt möjligheter till avkoppling och träning i Dagmar Spirit & Retreat. Villa Dagmar är helt enkelt en unik och exklusiv hotellupplevelse i hjärtat av Östermalm, Stockholm. Hotellet ingår i samma familj som Hotel Diplomat på Strandvägen.

Frankly har varit en stöttande partner genom hela vår resa att nå ut internationellt. Teamet på Frankly har tagit fram bra strategier och väglett oss genom hela resan. De har varit engagerade och hela tiden varit noggranna med att optimera våra kampanjer. Jag är otroligt nöjd med samarbetet och mycket hade inte varit möjligt utan deras kunskap och kompetens.

– Filippa Lagerstedt, Marketing Strategist

Analys och strategi

Tillsammans med Villa Dagmar tog vi som första steg fram vilka länder och städer som vi skulle aktivera annonsering för. Detta baserades på intern data hos Villa Dagmar och analysverktyg som Google Analytics och Hotel Trends.

Därefter följde ett gediget analysarbete där vi utförde konkurrent-, målgrupps- och omvärldsanalyser för varje marknad. Med vår core-målgrupp som utgångspunkt började vi sedan att skräddarsy en målgrupp för respektive marknad.

Efter utförda analyser kunde vi sätta vår strategi som bland annat innefattade tidsplan, budget och budskap för respektive marknad. Tillsammans med Villa Dagmar bestämde vi därefter vilket erbjudande som var mest fördelaktigt beroende på marknad och period.

Utveckling av utvalda EU marknader 29/12-28/2

%

Transaktioner

+190% YoY

%

Intäkt

+276% YoY

%

ROAS

%

Sessioner Paid

+909% YoY

Kampanjerna

I slutet av december aktiverade vi våra första internationella kampanjer för Villa Dagmar med fokus på övriga Norden, England och Benelux. Samtliga kampanjer var aktiva under 2 månader och därefter flyttade vi fokus på andra internationella marknader.

Genom att arbeta både med betald annonsering på Google Ads och Meta vill vi plocka upp och påminna nya kunder längs med hela köpresan. Vi använde Meta för spridning och för att starta en tankeprocess över att boka en weekend i Stockholm, samtidigt som Google fungerade som vår andra kanal. Där ville vi lyckas fånga upp de personer som sedan aktivt valt att söka efter Villa Dagmar, och säkerställa att vi plockade trafik från andra bokningssidor.

I slutändan så resulterade våra kampanjer i en +156% ökning av bokningar jämfört med föregående period, och +190% YoY. Detta gav oss en ROAS på hela 2873%.

Att öka antalet bokningar var en del av vår målsättning, men vi mätte även våra kampanjer på ökad varumärkeskännedom och trafik. Genom betald annonsering över digitala kanaler lyckades vi höja antalet sessioner med +679% mot föregående period och +909% YoY.

Resan fortsätter

Vi ser fram emot ett fortsatt samarbete med Villa Dagmar, och tack vare fina resultat ser vi goda möjligheter att börja bearbeta ännu fler marknader framåt. Är ni också intresserade av att slå er in på nya marknader? Kontakta vår digitala marknadsföringsbyrå så hjälper vi er!

Vill du starta er resa direkt? Hör av er i formuläret nedan så återkommer vi.

Ni kan även maila oss på info@franklymedia.nu