KUNSKAPSBANK

5 vanliga misstag våra SEO-kunder har gjort

Oavsett vilken bransch man är verksam i så finns det en rad missar som de flesta av våra SEO-kunder har gjort när de blir kund hos oss. Känner du igen dig i några av dessa punkter, var inte orolig! Ni är långt ifrån ensamma och vi finns här för att hjälpa er kriga om toppositionerna i Google, och övriga sökmotorernas, sökresultat!

1. Har inte gjort en sökordsanalys

Ett av de första sakerna vi gör när vi tar in en ny kund är en genomarbetad sökordsanalys där vi tar fram relevanta sökord som vi anser att man bör synas på. Tro det eller ej, men är väldigt vanligt att kunden själv inte ens vet vilka sökord han eller hon bör synas på. I vissa fall så tror kunden sig veta vilka ens sökord är “Sökord X”, men där vi efter en sökordsanalys kan visa på att man istället borde fokusera på “Sökord Y” då volym där är 10 gånger så stor.

Vet ni vilka era 5 viktigaste sökord är? Hör av er till info@franklymedia.nu så svarar vi om vi håller med!

2. Optimerar inte för mobil

Vet du hur många Google-sökningar som görs via mobil 2021? Det skiljer sig givetvis åt mellan olika nischer man kollar på men ungefär 60 till 70 procent av görs genom mobilen idag. Detta är en procentsats som ökar för varje år och därför är nu en mobiloptimerad hemsida en rankningsfaktor enligt Google. Trots det är det långt ifrån ovanligt att många som kontaktar oss har problem med just detta.

 

 

Har ni säkerställt att er hemsida är anpassad för mobil? Prova er hemsida i Googles egna verktyg för mobilanpassning.

3. Flera brutna länkar på sidan

Google värdesätter användarvänlighet. Det är därför vi poängterar vikten av att ha en mobiloptimerad- och snabb hemsida. Men arbetet med det sker löpande och en sak som många missar är brutna länkar. Troligtvis har du någon gång klickat dig vidare och hamnat på en sida som säger “404: Not found”. En vanlig reaktion är att helt enkelt bara stänga ner fönstret när detta händer och istället för en konverterande kund har du nu en frustrerad kund. Anledningen till en bruten länk kan bero på en rad olika faktorer, exempelvis kanske man har tagit bort en produkt eller landningssida eller så har man ändrat i “sluggen”.

Men har du en hemsida med hundratals, och kanske tusentals, sidor så kan de vara enkelt att missa. Det finns program som hjälper dig att hitta dessa men de är ofta både dyra och svåra att använda som nybörjare. Vi på Frankly Media har tillgång till marknadens bästa SEO-verktyg och vet både hur man lokaliserar brutna länkar men även hur man åtgärdar dessa.

4. Man har en långsam  hemsida

Lika viktigt som det är att ha en mobilanpassad hemsida, minst lika viktigt är det att ha en hemsida som är blixtsnabb. Google har gått ut officiellt och sagt att page speed är en av de faktorerna de tar hänsyn till när de väljer att ranka en hemsida. Men det finns ytterligare synergier av att ha en snabb hemsida. En studie gjord av Cloudfare visade att konverteringsgraden sjönk kraftigt för varje sekund som dröjde innan hemsidan var färdigladdad.

Källa: Cloudfare

Anledningen till att hemsidan är långsam kan bero på en rad olika faktorer. Många har onödiga Java Script och CSS-koder som läses in i onödan vilket gör att laddningstiderna går upp. Men även vilket webbhotell du har valt spelar stor roll. Hör av er till oss om ni upplever att er hemsida är långsam och att ni ser er konvertering sjunka!

 

 

 

PageSpeed Insights är ett gratisverktyg som hjälper dig att analysera din hemsidas hastighet. 

5. Google har inte indexerat er hemsida

Men ponera att ni har den snabbaste hemsidan, och har gjort en fläckfri sökorsanalys. Ingenting spelar någon roll om Google inte har indexerat er hemsida. Det är långt ifrån ovanligt att man medvetet väljer att inte indexera sin hemsida medans man bygger upp den. Just för att man inte vill få in trafik till sidan innan man är helt klar. Detta betyder att du behöver indexera din sida manuellt efteråt för att Google ska hitta den.

Kan du inte hitta din hemsida oavsett vad du söker på i Google så är detta ett bra första steg att felsöka!

Redo för nästa steg?

Känner du dig redo att ta steget att börja sökmotoroptimera din hemsida, men vet inte vart du skall starta? Låt oss som SEO-byrå i Stockholm & Göteborg hjälpa ert företag idag med sökmotoroptimering för att nå potentiella kunder!