AI
A/B-testning
Ett A/B-test är ett träffsäkert verktyg inom konverteringsoptimering. Vår webbyrå i Stockholm och Göteborg har god vana av A/B-testning på webbplatser och vet vad som krävs för att få ut maximalt av sitt test.
Använd A/B-testning för att ta databaserade beslut
När man skapar nya landningssidor eller lägger till nya call-to-action knappar är det ofta lockande att låta ens egen intuition styra hur man tror att användare kommer att uppfatta förändringen. Att utföra A/B-testning på din webbplats är dock ett mycket säkrare sätt för att avgöra hur effektiv den nya varianten faktiskt är.
Vad är ett A/B-test?
Ett A/B-test är ett träffsäkert verktyg inom konverteringsoptimering. När man utför ett A/B-test på en webbplats delar man upp besökarna och låter dem testa olika varianter av webbplatsen för att se vilken version som presterar bäst. För att utföra ditt A/B-test lägger du till ett enkelt testscript på sidan eller sidorna som testet berör och det finns en rad olika verktyg ute på marknaden som kan hjälpa dig med detta.
Ha detta i åtanke innan du utför ett A/B-test
Innan du utför ett A/B-test är det viktigt att ta hänsyn till mängden trafik och konverteringar du får på din webbplats dagligen. Börja med att göra en webbanalys av er webbplats för att se värdefulla insikter om er hemsida. Om din webbplats får mycket trafik och konverteringar är det även möjligt för dig att testa många olika varianter samtidigt. En webbplats med mindre daglig trafik och färre konverteringar kommer däremot kräva en mycket längre testperiod för att du ska kunna dra en slutsats som är statistiskt signifikant.
Detta kan också vara värdefull vid ett split-test
När man A/B-testar så analyserar man kvantitativ data, men detta kommer inte alltid att hjälpa dig förstå varför användare gör ett visst val över ett annat. Samtidigt som du utför ditt A/B-test kan det därför vara en god idé att samla in kvalitativ data från riktiga användare. Detta kan du göra genom en enkät eller inspelade användartester till exempel. Denna information kan ge dig värdefulla insikter till varför användare beter sig på ett visst sätt på din webbplats.
Slutsats
Behöver ni hjälp med digital marknadsföring? Läs mer om våra digitala tjänster inom sökmotoroptimering, SEM & SoMe eller kontakta något av våra kontor, Digitalbyrå Stockholm eller Digitalbyrå Göteborg.