Google Shopping

Nytt poängkort för Google Shopping!

De annonsörer som ger en utmärkt kundupplevelse kommer framöver att se en ökning i både ranking och andra synlighetsförbättringar för Google Shopping.

Bli belönad för en bra shoppingupplevelse

Nu har Google gått ut med ett nytt program som kallas poängkort för shoppingupplevelse. Kort sagt innebär detta att om du som e-handlare ger en “utmärkt kundupplevelse” kommer Google i sin tur att belöna dig med en boost i ranking och andra fördelar som hjälper potentiella konsumenter att hitta till just ditt företag.

Mätvärden som avser det nya poängkortet för Google Shopping

  • Leveranstid
  • Fraktkostnad
  • Returkostnad
  • Returdagar

För varje ovannämnda mätvärde kan det ges tre betyg som är följande: Utmärkt, Jämförbar eller möjlighet.

Så tar du reda på ditt resultat för varje mätvärde och ditt totala resultat:

  1. Logga in på ditt Merchant Center
  2. Från meny klicka på Growth
  3. Klicka Shopping Experience Scorecard

Så om du idag bedriver en e-handel och är en del av Google Merchant Center samt att du även vet att du kan tillhandahålla den nivån av “utmärkt” kundservice, kan det vara väldigt klokt att dela dessa mätvärden med Google så att du kan få bättre synlighet för shopping.
 
När Google tillkännagav detta nya poängkort så har de även uttalat att om man inte skulle vilja tillhandahålla dessa uppgifter så löper man ingen risk att “bli bestraffad”. Så därav bör man inte känna någon press att inte dela med sig av uppgifterna till Google, utan i själva verket kan detta enbart gynna ens e-handel.

Vill du förbättra ditt resultat på Google Shopping?

Hos Frankly Media jobbar SEM-specialister som är experter på att optimera Google Shopping-annonser. Fyll i formuläret nedanför så berättar vi mer om hur vi kan öka er digitala närvaro. Du kan även maila oss på info@franklymedia.nu.