SoMe

Organisk närvaro på sociala medier

Investerar ni i betald annonsering på sociala medier? Är ni dessutom aktiva på era organiska kanaler? Om svaret är ja på båda dessa frågor så säger vi, toppen! Dessa två går nämligen hand i hand och kan dra stor nytta av varandra. Om ni däremot svarar ja på en fråga och nej på den andra – Fortsätt gärna att läsa. I denna kunskapsbank kommer vi att gå igenom varför er organiska närvaro gynnar er betalda annonsering, och tvärtom.

Betald och organisk närvaro på sociala medier hjälper er att nå olika mål.

Även om betalt och organiskt innehåll spelar olika roller i en digital strategi så är de minst lika viktiga båda två. Era organiska inlägg hjälper er att bygga upp en social närvaro och öppnar dörren till att interagera med både potentiella och befintliga kunder. Här har ni möjlighet att öka engagemanget, öka kundnöjdhet samtidigt som ni vårdar etablerade relationer.

Er betalda annonsering är däremot utmärkt för att öka varumärkeskännedom, nå nya målgrupper, öka konverteringar och på så sätt även intäkt. Detta genom både annonser som fokuserar på ert varumärke, men även annonser som fokuserar på enskilda produkter eller lyfter ett speciellt erbjudande.

Organiskt och betalt innehåll bidrar alltså lika mycket till kundresan – men på olika sätt. Att välja bort någon av dem i en sociala medier-strategi skulle därför vara ett stort misstag.

Organiska insikter kan hjälpa er med ert betalda innehåll – och tvärtom.

Med hjälp av er uppsatta spårning kan era organiska inlägg hjälpa er att bättre förstå vad ni bör annonsera för i sociala medier. Genom att se över hur era besökare hittat er, vilket content som engagerar era följare mest och demografisk information kan ni få nyttiga insikter till framtida annonser. De kan hjälpa er förstå vilken typ av content som ni bör annonsera, vem ni ska rikta annonser mot och vilket format som kommer funka bäst på de olika plattformarna.

Den organiska räckvidden tappar mer och mer.

Algoritmen i de olika sociala medier-plattformarna uppdateras ständigt och att skapa en bra organisk räckvidd blir allt svårare. För att vara helt transparent, organisk räckvidd är i dagsläget nästan helt omöjlig att bygga upp. För att kunna nå nya målgrupper och öka chansen att era befintliga följare ser ert content är det därför ett måste med betald annonsering.

Även om det blir svårare att synas organiskt är det dock viktigt att inte ge upp. Sätt en tydlig strategi och fortsätt att lägga upp inlägg kontinuerligt. Det kommer ha en enorm påverkan på er framgång i sociala medier, särskilt när det kombineras med betalda inlägg och annonser.

Ha en gemensam strategi.

I dagens digitala värld är uttrycket “Syns du inte, finns du inte” väldigt sant. Om ni i dagsläget redan investerar i betald annonsering, se till att göra så även för era organiska kanaler. Ställ dem inte mot varandra utan inkludera dem i samma strategi för att verkligen se resultat. En gemensam strategi för ert organiska och betalda innehåll kommer att boosta både varumärkeskännedom och konverteringar, samtidigt som det ger mervärde till era befintliga kunder.

Vill ni ha hjälp med att sätta upp en organisk/betald-strategi i sociala medier?

Känner ni att ni vill sätta upp en strategi som inkluderar både betald och organisk närvaro i sociala medier – men är osäkra på hur ni ska gå tillväga? På Frankly Media är vi experter inom digital marknadsföring och har mångårig erfarenhet av att arbeta organiskt på sociala medier. Fyll i formuläret nedan så berättar vi gärna mer!

Du kan även maila oss på info@franklymedia.nu