Tjänster

Sökannonsering med Google Ads

Med hjälp av sökannonsering med Google Ads syns dina produkter/tjänster högst upp i sökresultatet hos Google.

Svårt att hitta rätt Google Ads-byrå?

Vill ni nå ut till fler kunder med hjälp av sökannonseringGoogle eller Bing? Vår Google Ads byrå i Stockholm & Göteborg är experter på detta och kan även hjälpa till med shopping, display & remarketing. Låt oss hjälpa ert företag idag med träffsäker och kostnadseffektiv sökannonsering för att nå era digitala målsättningar.

Sökordsannonsering som attraherar rätt besökare

Att ta hjälp av sökannonsering, även kallat textannonser är en effektiv metod inom SEM. Det mest förekommande orsakerna handlar vanligtvis om varumärkeskännedom, ökad trafik och givetvis konverteringar i form av leads eller köp. 

 

På Frankly Media hjälper vi gärna ert företag att inneha topplaceringar i Googles sökresultat för värdefulla söktermer som attraherar de personer som efterfrågar just era produkter eller tjänster på marknaden.

Så jobbar vår byrå med sökannonsering

1. Sökordsanalys

Som ett första steg inleder vi alltid med en sökordsanalys för att få större kunskap om vilka ord och fraser era potentiella kunder söker på. Här går vi bland annat igenom vilka termer som bäst går att relatera till era produkter/tjänster, målgrupper och även hur konkurrensen för detta ser ut.

2. Kampanjstruktur

Vårt andra steg innefattar därefter att sätta kampanjstrukturen för kontot. Genom att sätta kampanjstruktur bestämmer vi ramarna för er annonsering, som vi löpande optimerar. Här ser vi till att skapa en relevans mellan sökord, annonsering och landningssidor.

3. Annonstexter

Som tredje steg börjar vi producera annonstexter och landningssidor utifrån sökord och målgrupp som vi vill rikta in oss mot. Här arbetar vi utifrån best practice där vi fram säljande texter som vi anser bidrar till ökad och relevant trafik på hemsidan.

4. Löpande optimering

När vi fått annonserna är live ser vi därefter till att löpande optimera och utveckla er annonsering med mål att öka lönsamhet och avkastning. Vår löpande optimering innefattar bland annat detta:

 

 

– Kampanjer, annonsgrupper och annonser

– Budoptimering för att nå lönsamma positioner

– Sökordslistor i form av negativa och positiva söktermer

– A/B-test i form av landningssidor och annonsvarianter

5. Rapportering

Löpande uppdaterar vi därefter er med genomförda åtgärder och presenterar planerade åtgärder som skall genomföras framåt. Detta följs sedan upp månadsvis med en rapport där vi tillsammans med er bokar ett fysiskt möte eller videosamtal. Under mötet går vi mer djupgående in på hur det har gått under månaden sett till utvalda nyckeltal

Vanliga frågor & svar om sökannonser

Vad är sökannonser?

Googles sökannonser är de textannonser som du ser på Googles sökresultat sida (SERP). Dina sökannonser kan visas antingen högst upp ovanför de organiska resultatet eller längst ner på sökresultatet.  Med sökannonsering med PPC (betala per klick) betalar du enbart när din annons ger resultat, som när exempelvis någon klickar på din annons för att besöka din webbplats eller ringa till ert företag.

Vad kostar det med sökannonsering?

Sökannonsering som är inriktad på sökord har en kostnad per klick (CPC) som man budar för. Budget anger den högsta kostnaden som man är beredd att betala varje gång någon klickar på annonsen. Kostnaden per klick varierar och beror till stor del på hur många andra konkurrenter som också är intresserade av att synas för söktermen. Google tar dessutom hänsyn till hur relevanta dina annonser och målsidor är i förhållande till sökordet för att därefter kunna sätta en kostnad för det ordet.

Hur lång tid tar det innan jag ser resultat på Google Ads?

Tillskillnad från att jobba med SEO är SEM till vanligheterna vägen för snabbare och effektivare resultat. Med hjälp av Google Ads kan du snabbt komma upp på första sidan i Googles sökresultat där du har möjlighet dessutom att synas över de organiska resultaten. Att däremot bestämma när man kan förvänta sig goda resultat skiljer sig givetvis från bransch till bransch och hör ihop med en rad olika faktorer och målsättningar. Vanligtvis för de flesta av våra kunder brukar det oftast dröja 1-2 månader innan vi ser en god utveckling för detta.

Bör man arbeta integrerat med organisk och betald marknadsföring?

Som erfaren digital byrå anser vi att dessa två kanaler med fördel går att arbeta integrerat med då det medför många fördelar. Det går nämligen att med hjälp av resultaten man genererat att snabbt upptäcka hur effektiva ens utvalda sökord för annonseringen varit. Och därefter något man bör ta hjälp av i sitt SEO-arbete för öka ens chanser till organisk synlighet som bidrar till “gratis” klick så småningom. Att dessutom ha en SEO-optimerad hemsida tenderar också även att bidra till lägre CPC-kostnader då sidupplevelsen hör till en av de mest primära faktorerna för QS (Quality Score). 

Quality score är ett betyg Google sätter på ens nyckelord i Google Ads kontot. Betyget sätts i förhållande till kvalité och relevans på nyckelord, annonstext och landningssida. 1 utgör det lägsta och 10 det högsta betyget på skalan.

Läs vårt inlägg: Arbeta integrerat med SEM och SEO

Fullservicebyrå inom digital marknadsföring

Frankly Media är en fullservicebyrå inom digital marknadsföring med kontor i både Stockholm och Göteborg. Genom kommunikation och digital expertis så hjälper vi ert företag att öka trafik och försäljning med mätbara resultat.

Speak Frankly.

Kontakta oss på info@franklymedia.nu eller fyll i formuläret nedan.

Vi behöver ditt godkännande

Söker du jobb eller praktik? Gör din ansökan här

Senaste nytt från kunskapsbanken

SEM
Tips för Google Ads: 5 sätt att granska och optimera era kampanjer för att öka resultaten

Checklista för Google Ads: 5 sätt att granska och optimera dina kampanjer för att öka...

Läs mer
SoMe
Börja annonsera på Reddit

Upptäck kraften i omnikanal-marknadsföring och hur den kan skapa enhetliga och engagerande kundupplevelser över olika...

Läs mer
SEO
Google Consent Mode V2 – Ett krav för annonsörer på Google.

Under mars 2024 lanseras Google Consent Mode v2 som svar på Digital Markets Act från...

Läs mer