KUNSKAPSBANK

Sökordsanalys – din kompletta guide!

Allt arbete med sökmotoroptimering börjar med en sökordsanalys. För att kunna ranka på Google och andra sökmotorer behöver ditt innehåll på hemsidan vara optimerat för specifika sökord.

Förr i tiden var SEO enkelt

Förr i tiden var SEO enkelt, man valde ett sökord och implementerade det på landningssidan och den började ranka. Idag är konkurrensen betydligt högre och väljer du fel sökord finns en risk att du inte rankar alls. Syftet med SEO är att öka trafiken in till hemsidan och i slutändan öka försäljningen. Väljer du ett sökord som inte har några sökningar spelar det ingen roll om du äger förstaplaceringen. Så hur hittar du dina bästa och mest relevanta sökord att optimera för? Med en utförlig sökordsanalys.
 
Här går vi igenom hur du med hjälp av en sökordsanalys väljer rätt sökord att synas på!

Innan du börjar med din sökordsanalys

Baserat på vad du har på din sida så har du säkert redan en idé på vilket eller vilka sökord som du vill synas på. Varje sida på din hemsida kan ranka på flera besläktade sökord men du bör ha ett primärt sökord som du optimerar innehållet för. Som exempel kan ditt primära sökord för en sida vara “dörrmattor”. Du kan sedan ha sekundära sökord som är “dörrmatta” och “stor dörrmatta”.

Tanken med sökordsanalys är att börja brett och sedan rikta in dig på de sökorden som du har störst chans att ranka på. När vi gör sökordsanalys för våra kunder kan listan bli uppemot 100 sökord som vi sedan väljer från.

Innan du börjar med din sökordsanalys

Baserat på vad du har på din sida så har du säkert redan en idé på vilket eller vilka sökord som du vill synas på. Varje sida på din hemsida kan ranka på flera besläktade sökord men du bör ha ett primärt sökord som du optimerar innehållet för. Som exempel kan ditt primära sökord för en sida vara “dörrmattor”. Du kan sedan ha sekundära sökord som är “dörrmatta” och “stor dörrmatta”.

Tanken med sökordsanalys är att börja brett och sedan rikta in dig på de sökorden som du har störst chans att ranka på. När vi gör sökordsanalys för våra kunder kan listan bli uppemot 100 sökord som vi sedan väljer från.

Förstå avsikten med olika söktermer

Det är viktigt att förstå vilken avsikt en användare har för en specifik sökning (Search intent). Det ger oss information om vad en person förväntar sig att få för sökresultat med en viss sökning. När en person exempelvis googlar “hur stor matta soffa” gör personen antagligen research och är inte redo att köpa av dig än. När någon söker efter “köpa matta” eller “bästa mattan” ger det oss en tydligare indikation på att personen är längre ner i säljtratten och är därför närmare ett köp.
Man kan dela in sökningar som görs på Google i tre olika kategorier:

  1. Navigationssökningar
  2. Informationssökningar
  3. Transaktionssökningar
 
Exempel på navigationssökningar är när någon googlar på “aftonbladet”, “wikipedia” eller “frankly media”. Syftet med den här typen av sökningar är att hitta till en specifik hemsida. Informationssökningar är sökningar som “vad är värnskatt”, “hur gammal är Madonna” eller “hur högt är eiffeltornet”. Här söker användaren svar på en fråga. Är du en e-handel så är transaktionssökningar de sökorden som är mest intressanta! Exempel på transaktionssökningar är “köpa rund matta”, “bästa träningskläderna” eller “hotell varberg”.
 
Att synas på transaktionssökningar är oftast det som i slutändan ger mest klirr i kassan. Därför har dessa typer av sökningar mest konkurrens!

Förstå avsikten med olika söktermer

Det är viktigt att förstå vilken avsikt en användare har för en specifik sökning (Search intent). Det ger oss information om vad en person förväntar sig att få för sökresultat med en viss sökning. När en person exempelvis googlar “hur stor matta soffa” gör personen antagligen research och är inte redo att köpa av dig än. När någon söker efter “köpa matta” eller “bästa mattan” ger det oss en tydligare indikation på att personen är längre ner i säljtratten och är därför närmare ett köp.

Man kan dela in sökningar som görs på Google i tre olika kategorier:

  1. Navigationssökningar
  2. Informationssökningar
  3. Transaktionssökningar
 
Exempel på navigationssökningar är när någon googlar på “aftonbladet”, “wikipedia” eller “frankly media”. Syftet med den här typen av sökningar är att hitta till en specifik hemsida. Informationssökningar är sökningar som “vad är värnskatt”, “hur gammal är Madonna” eller “hur högt är eiffeltornet”. Här söker användaren svar på en fråga. Är du en e-handel så är transaktionssökningar de sökorden som är mest intressanta! Exempel på transaktionssökningar är “köpa rund matta”, “bästa träningskläderna” eller “hotell varberg”.
 
Att synas på transaktionssökningar är oftast det som i slutändan ger mest klirr i kassan. Därför har dessa typer av sökningar mest konkurrens!

Long tail vs Short tail

Innan du börjar med din sökordsanalys är det två viktiga begrepp som du bör känna till: Long tail och Short tail. Med “Long tail” syftar man på långa sökfraser som består av minst 3-4 ord. Exempel på ett long-tail-sökord är “köpa rund matta online” och “köpa bil utan kontantinsats”. “Short tail” är sökningar som inte är längre än 3 ord. Exempel på short-tail-sökord är “köpa rund matta”, “fotbollsskor” och “leasa bil”.
 
Förutom längden på sökningarna finns det skillnader mellan short tail och long tail. Long-tail-sökord har i regel lägre konkurrens än short-tail på grund av lägre sökvolymer. Sökningarna är mer specifika och sidor som är optimerade för långa sökord är oftast mer relevanta för den just den specifika sökningen. Short-tail-sökord är breda söktermer med stora sökvolymer vilket gör att sökorden har mer konkurrens.

Analysera dina konkurrenter

Att analysera dina konkurrenter är en av de viktigaste delarna i sökordsanalysen. Visst hade det varit toppen att ligga på 1:a plats på sökordet “soffa” men för att nå dit behöver du antagligen slå företag som IKEA, MIO och Trademax. Har du ingen möjlighet att göra detta så är den breda termen “soffa” inget som du bör optimera ditt innehåll för och du bör satsa på ett mer long-tail sökord. Genom att googla ett sökord ser du vilka företag som slåss om synlighet i det organiska sökresultatet.

Ta fram sökord till din sökordsanalys

 

Google Keyword Planner

Det finns många olika verktyg på marknaden som hjälper dig att ta fram förslag på sökord. Det vanligaste verktyget kommer från Google själva och heter Keyword Planner (Sökordsplaneraren). Sökordsplaneraren är främst till för att hitta sökord för Google Ads men den ger dig också den information du behöver till din sökordsanalys för SEO. Du behöver ha ett Google Ads-konto för att komma åt Sökordsplaneraren och har ditt konto inte spenderat tillräckligt mycket pengar på annonser är informationen något begränsad. Sökordsplaneraren ger dig i vilket fall som helst en idé över hur stora sökvolymerna är för ett specifikt sökord.
 
När du kommer till Sökordsplaneraren har du två olika val:

Google Keyword Planner
För att hitta sökord till din sökordsanalys klickar du på “Upptäck nya sökord”. Här kan du skriva in det sökordet som du vill ha data på eller skriva in din konkurrents URL för att se vilka sökord han/hon rankar på:
Google Keyword Planner
Klickar du på hämta resultat får du fram data för det sökordet:
Google Keyword Planner
Google ger dig även förslag på andra sökord som är relaterade till det sökordet som du vill analysera. Funktionen att få fram fler liknande sökordsförslag från Sökordsplaneraren har på senare år blivit sämre men det ger dig en överblick över andra populära sökningar.

Google Suggest

 
“Google Suggest” är ett annat smart verktyg för att få fram sökordsförslag. Googlar du själv på det sökordet som du vill optimera för får du flera andra populära sökordsförslag direkt i sökresultatet. Så här ser det ut om du googlar på “leasa bil”:

Google Keyword Planner
Google visar oss de sökningar relaterade till söktermen “leasa bil” som dem bedömer är mest populära.

SEMrush

 
Du kan även använda SEO-verktyg som Ahrefs, SEMrush och MOZ för att få idéer. Vi använder oss av SEMrush för att hitta relevanta sökord för våra kunder. Logga in på SEMrush och klicka på Organic Research i vänstermenyn:

Google Keyword Planner
Skriv in dina närmaste konkurrenters URL i sökrutan.
Google Keyword Planner
I det här exemplet skriver vi in “mio.se” för att se vilka sökord MIO rankar på. Med ett “Advanced filter” kan du även filtrera bort brand-sökningar (sökord som innehåller “mio”). Du kan även filtrera på KD% (Keyword Difficulty). KD är ett mätvärde som visar hur svårt SEMrush estimerar att sökordet är (1-100 där 100 är hög konkurrens):
Google Keyword Planner
Du bör nu få fram en lista på sökord som du kan ha med i din sökordsanalys.

Avslutningsvis

Som du märker så är det mycket att tänka på när du ska göra en sökordsanalys. Väljer du fel sökord att optimera för är det en stor risk att du inte alls får det resultatet du förväntar dig.

 

Ska du börja med SEO och aldrig gjort en sökordsanalys innan så kan våra specialister på Frankly Media göra jobbet för dig. Låt oss som SEO-byrå i Stockholm & Göteborg hjälpa ert företag idag med sökmotoroptimering för att nå potentiella kunder!